Betyg idag: 1 037 Besökare idag: 4 717

Originaltitel: Anna and the King
Regissör:Andy Tennant
Utgivningsår:1999

Om Anna och kungen:

Den engelska lärarinnan Anna Leonowens var en kvinna före sin tid. 1862 åkte den unga änkan med sin ena son till Siam på andra sidan jorden. Fylld med äventyrslust reste Anna till det nästan obesökta landet för att undervisa Kung Mongkuts 58 barn. Allt hon visste om kungen var att hans folk betraktade honom som en gud. Men eftersom hon kom från en tid då man i väst trodde att man var överlägsen blev det en chock när hon upptäckte att kungen hade liknande förutfattade, meningar om henne och västvärlden. Detta till trots utvecklade de två en kärlek för varandra.

Titel: Kungen och jag
Regissör: Walter Lang
År: 1956
Genre: Drama, Familjefilm, Romantik, Äventyr
Kungen och jag

Jodie Foster, Chow Yun-fat, Bai Ling, Tom Felton, Syed Alwi, Randall Duk Kim, Lim Kay Siu, Melissa Campbell, Keith Chin, Mano Maniam, Shanthini Venugopal, Deanna Yusoff, Geoffrey Palmer, Ann Firbank

Steve Meerson, Peter Krikes

Drama, Komedi, Romantik

Diskussioner om Anna och kungen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Anna och kungen (138 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
okidoki (Anmäl)   29/8 2017
Underhållande, särskilt för ögat.
Rele (Anmäl)   18/8 2017
Väldigt bra film. Thailands gammal kultur och traditioner hade viktig del i den här romantiska storyn. Flera duktiga skådespelare med en duktig regissör höjer mitt betyg till en fyra.
Barneyk (Anmäl)   18/3 2017
Otroligt snygg med fantastiska kostymer. Bai Ling gör en makalös rollprestation och just där och då känns filmen fantastisk. Foster och Chow Yun-fat gör bra ifrån sig men deras karaktärer känns aldrig riktigt på riktigt. Och det är väl problemet med större delen av filmen, det känns inte på riktigt trots att det är det den verkar försöka göra. Hade man helt enkelt skildrat det som en saga hade det inte behövt kännas på riktigt. Stark tvåa.
Merwinna (Anmäl)   14/1 2016
Mycket bra film! Romantiskt och vackert, dock lite närmare verkligheten än musikalen med Kerr och Brunner (som också är en mycket bra film på sitt sätt). Skådespelarna är perfekta i sina roller. Bra manus och bra dialog. Miljöerna är fräscha och mycket påkostade, det är mycket vackra bilder här. Man lär sig även lite om Thailand, dess historia och geografi och så.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Anna och kungen