Anne Franks dagbok

Originaltitel: The Diary of Anne Frank
Regissör:George Stevens
Utgivningsår:1959

Om Anne Franks dagbok:

En judisk familj tvingas att ta tillflykt till en vind i hopp om att kunna undvika deportering till koncentrationslager. Allt eftersom tiden gar och fler personer tillkommer, blir livet allt mer olidligt. Bygger på den berömda boken av Anne Frank, som berättar om när hon och hennes familj gömmer sig för nazisterna.

Titel: Anne Frank
Regissör: Jack Cutting
År: 1939
Genre: Komedi, Familjefilm
Den fula ankungen

Ed Wynn, Diane Baker, Shelley Winters, Lou Jacobi, Richard Beymer, Douglas Spencer, Millie Perkins, Joseph Schildkraut, Gusti Huber, Dodie Heath

Frances Goodrich, Albert Hackett

Drama

Diskussioner om Anne Franks dagbok  (0 diskussioner)
Kommentarer om Anne Franks dagbok (22 st)
Stygga-Vargen (Anmäl)   16/8 2016
Bortsett från en del faktafel är detta en väldigt bra, gripande och välgjord film med bra skådespelare.
Krille80 (Anmäl)   7/1 2015
Trots att jag sedan tidigare kände till historien som berättas här så kan jag inte annat än tänka att jag borde läst boken innan jag såg denna film. Jag saknar något här för att verkligen ta mig an denna historia på allra bästa sätt. Trots detta så är det en gripande berättelse. Den nådde dock inte upp till mina höga förväntningar och den långa speltiden i kombinationen att filmen utspelar sig på samma plats hela tiden och har få händelseutvecklingar gör tittandet ej perfekt. 3+
mammene (Anmäl)   25/12 2010
Jag tycker att man här med enkla medel lyckats förmedla den rätta känslan från boken. Anne var ju lite av en udda fågel och det visades här. Det man inte fick fram lika mycket var kanske hennes förtvivlan emellanåt, men däremot hennes framtidstro. Det är svårt att se detta, men det behövs för det visar sanningen.
Sture Stenhög (Anmäl)   25/12 2010
En sån där filmatisering som varken förstör eller tillför någonting till boken. Det här är en komprimerad och lite mer dramatiserad version av boken som ändå ger en ganska bra överblick över händelseförloppet. Man lyckas också helt okej med att förmedla känslan av hur det kan ha varit att befinna sig i denna pressade situation. Skådespeleriet är överlag bra, men Millie Perkins känns inte helt klockren i som Anne Frank och det är väl också Anne som karaktär som man tappar bort lite grann. Dock är det väl ganska naturligt att det blir så i en filmatisering av den här historien
Astrojacob (Anmäl)   28/8 2010
Imponerad. Gripande drama som jag inte alls tyckte var varken tråkig eller för lång. Måste va fel på mig? Tyckte det var ett mästerligt porträtt av familjernas trauma med både tårar och dramatik i högsta skolan. 8 Oscarsnomineringar var den väl värd även om den bara vann 3. Styrkan i filmen naturligtvis Anne Franks egna tankar och en tonårings känslor. Får väl tillägga att jag inte läst boken. Måste ju vara helt fantastisk. För mig ÄR detta en absolut filmupplevelse när den är som bäst. Femman enkel.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Anne Franks dagbok