Annie Hall

Originaltitel: Annie Hall
Regissör:Woody Allen
Utgivningsår:1977

Om Annie Hall:

Woody Allens berättelse om den neurotiske komikern Alvy Singer och hans förhållande med den mer jordnära Annie Hall.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: Hannah and Her Sisters
Regissör: Woody Allen
År: 1986
Hannah och hennes systrar
Titel: Vi som älskade varann så mycket
Originaltitel: C'eravamo tanto amati
Regissör: Ettore Scola
År: 1974
Genre: Drama, Komedi
Vi som älskade varann så mycket
Titel: Adam & Eva
Originaltitel: Adam & Eva
Regissör: Måns Herngren, Hannes Holm
År: 1997
Adam & Eva

Woody Allen, Diane Keaton, Tony Roberts, Carol Kane, Paul Simon, Shelley Duvall, Janet Margolin, Colleen Dewhurst, Christopher Walken

Marshall Brickman, Woody Allen

Drama, Komedi, Romantik

Recension Annie Hall

- weng-weng sätter betyg 5 och skriver:
I ett intellektuellt New York glider Woody Allen runt på utställningar och kaféer tillsammans med sina andra intellektuella vänner och pratar om livets berg- och dalbana, eller snarare upplever den. Genom en partennismatch med ett par vänner blir han presenterad för den charmigt hispiga Annie Hall (Diane Keaton). Snart är de ett par också privat. För alla som någon gång charmats av Allens språkbruk,...

Recension av Annie Hall - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Admins val, Filmer som sätter Fredrik Sahlin i gungning, Filmtipsets Topp 250, Komisk mix, Oscars, Populärt och billigt
Diskussioner om Annie Hall  (0 diskussioner)
Kommentarer om Annie Hall (334 st)
gjoob (Anmäl)   23:39 28/4
Förmodligen den roligaste Allen-filmen och kanske den bästa han har gjort. Får se om någon annan film övertar förstaplatsen när jag nu betar av hela Allens filmografi, men denna har alltid varit min favorit och efter en omtitt beseglar den sin placering, i alla fall tills vidare (har sett 28 hittills).
Pi-R (Anmäl)   6/9 2018
Jag vill verkligen tycka om det; det är smart, dialogen är rapp, Keaton är charmig, och NYC är underbart. Men mitt problem är... jag står verkligen inte ut med Allen som skådespelare. Det gör ju inte saken bättre att huvudfiguren Alvy är fullständigt odräglig, och att merparten av min energi när jag tittar på filmen går till att frustrerat undra över vad kvinnorna ser hos honom. Att filmen, när eftertexterna rullar, dessutom tycks vilja få mig som tittare att känna att "den där Alvy är allt en rätt skön kille ändå", lämnar en påtagligt bitter smak hos mig. Men tråkigt är det, onekligen, för dialogen och många repliker är utan tvekan ruskigt slipade.
vonadel (Anmäl)   16/8 2018
En klassiker som jag faktiskt nog inte sett innan. Den är bra, fyndig, rolig osv, Men, håller med om att det blir lite väl pratigt i längden. 6/10
KyLLo (Anmäl)   17/7 2018
Jag brukar gilla Woody Allen, men det här är nog hans mest överskattade film.
arruba (Anmäl)   17/4 2018
Runda av filmåret 2017 med att se Annie Hall hemma i soffan, vilket jädra lyckodrag det var. Underbar pärla till film, inte en tråkig scen. Tack Woody!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Annie Hall