Originaltitel: Annie
Regissör:John Huston
Utgivningsår:1982

Om Annie:

Broadway-musikalen som är baserad på historien om den lilla föräldralösa flickan Annie, som på 1930-talet bor på ett bedrövligt barnhem som styrs av den tyranniska Miss Hannigan. Hennes tillsynes hopplösa situation ändras dramatiskt när hon väljs ut för att tillbringa en kort tid hos industrialisten Oliver Warbucks. Snabbt charmar hon hela hushållet, och till och med den tillsynes kallhjärtade Warbuck. Han bestämmer sig för att hitta Annies föräldrar och erbjuder en stor belöning, men den elaka Miss Hannigan, hennes släkting Rooster och hans kvinnliga kumpan bestämmer sig för att utge sig för att vara Annies föräldrar för att få belöningen - men hur kommer det att gå för Annie?
Se filmen på iTunes

Originaltitel: Annie
Regissör: Will Gluck
År: 2014
Genre: Drama, Komedi, Familjefilm
Titel: Tomtetass och jakten på julen
Originaltitel: The Search for Santa Paws
Regissör: Robert Vince
År: 2010
Genre: Familjefilm, Äventyr, Fantasy
Tomtetass och jakten på julen
Titel: Hugo Cabret
Originaltitel: Hugo
Regissör: Martin Scorsese
År: 2011
Genre: Drama, Familjefilm, Äventyr, Mysterium
Hugo Cabret

Albert Finney, Tim Curry, Carol Burnett, Ann Reinking, Bernadette Peters, Edward Herrmann, Aileen Quinn, Geoffrey Holder

Thomas Meehan, Harold Gray, Carol Sobieski

Familjefilm, Musikal

Recension Annie

- Stygga-Vargen sätter betyg 5 och skriver:
Jag minns inte vilken den första musikalen jag såg var men det kan högst sannolikt röra sig om en tecknad gammal Disneyfilm, men den allra första musikalen i spelfilmsformat jag såg var Grease 2 när den gick på TV för en massa år sen och det har faktiskt utvecklats till en av mina favoritgenrer (även om min stora favoritgenre nu råkar vara skräck). För några år sen hörde jag talas om filmen Annie från...

Recension av Annie - Läs hela!

Med i listor: Scenmusikaler
Diskussioner om Annie  (0 diskussioner)
Kommentarer om Annie (87 st)
Redwood (Anmäl)   22:48 20/1
Ohjälpligt bra. Tänk att en sådan surpuss som Huston kunde göra något så här pass trall- och barnvänligt, en postum eloge ska han ha för det!
yrkeschaufföre (Anmäl)   22:35 16/1
Jag var å såg musikalen i Malmö igår så självklart körde jag hem å stoppade i filmen i spelaren. Jag vet att jag såg den här på 80-talet, undrar om jag sett den sen dess? Jag kom iallafall ihåg nästan hela filmen. Visst är det tydligt att den är riktad till barn men det är en snygg skildring av 30-talet. Jag såg förresten att Larry Hankin (för mig känd som Kramer i "Jerry" och Mr Heckles i Vänner) spelar hundfångaren i början av filmen.
Stygga-Vargen (Anmäl)   12/10 2018
Faktiskt bättre än jag trodde att den skulle vara.
Barneyk (Anmäl)   25/5 2018
Charmig och så men är alldeles för lång och storyn för blek. Men mycket charmig!
Jaganatha (Anmäl)   16/3 2018
Smått enerverande barnvänlig musikal som jag var tvungen att se p.g.a. Tim Currys medverkan. Knappt värt besväret, men visst är det intressant att karlakarlen John Huston hann med att regissera en film som så tydligt riktade sig till en ung publik. De två mest kända sångnumren, "Tomorrow" och "It's the Hard Knock Life" avhandlas redan under filmens öppningsscener, vilket är lite för tidigt för dess eget bästa.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Annie