Ansikte mot ansikte

Originaltitel: Ansikte mot ansikte
Regissör:Ingmar Bergman
Utgivningsår:1976

Om Ansikte mot ansikte:

Jenny Isaksson är en psykiater, gift med en annan psykiater. Båda är lyckade inom sitt ämbete, men Jenny håller sakta på att bryta ihop. Hon är jagad av sitt förflutna och kan till slut varken fungera som doktor, fru eller människa.

Titel: Fadern
Regissör: Robert Altman
År: 1972
Genre: Drama, Skräck, Fantasy
Schizo - den kluvna verkligheten

Liv Ullmann, Erland Josephson, Sven Lindberg, Aino Taube, Gunnar Björnstrand, Sif Ruud, Göran Stangertz, Lena Olin, Gösta Ekman, Birger Malmsten, Gösta Prüzelius, Ulf Johanson, Kari Sylwan, Bengt Eklund, Mona Andersson, Jan-Eric Lindquist

Ingmar Bergman

Drama, Fantasy, Mysterium

Face to Face

Sverige
Diskussioner om Ansikte mot ansikte  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ansikte mot ansikte (37 st)
Rai (Anmäl)   00:35 16/8
Ett underbart mysterium när det kommer till film...
JD (Anmäl)   12/12 2018
Ytligt sett en psykoanalysfilm, men djupare sett en film om själva existensen och själens obotliga ensamhet. Som den felande länken mellan Scener ur ett äktenskap och Exorcisten. Fullkomligt gastkramande. Därtill, när demonerna väl drivits ut, det svartaste, mest förtvivlade "lyckliga" slut jag sett i någon film.
Tonti (Anmäl)   11/12 2018
Överraskande oinspirerad och torftig. Psykologiserandet blir närmast parodiskt. Hade tänkt fylla lite luckor med en spurt såhär på slutet av Bergmanåret men nu försvann väl sugen ändå.
Strongbow (Anmäl)   28/1 2018
Svårbedömd! Oerhört höga toppar och fina insatser från Liv Ullman men också djupa dalar. En svag fyra får det bli ändå.
fors1984 (Anmäl)   11/10 2015
Liv Ullmann är en trooper. Hon säljer även denna, den kanske sämst skrivna av alla hennes Bergman-roller, så bra det går. Håll utkik efter en ung, solbränd Gösta Ekman i discobyxor.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ansikte mot ansikte