Apelsinmannen

Originaltitel: Apelsinmannen
Regissör:Jonas Cornell
Utgivningsår:1990

Om Apelsinmannen:

Romantiskt triangeldrama baserat på Birgitta Stenbergs självbiografiska bok med samma namn. Kejne-affären var en politisk affär mellan år 1948 och år 1950. Karl-Erik Kejne, som var pastor vid stadsmissionen hade angripit den homosexuella prostitutionen i Stockholm och ansåg sig förföljd av "homosexuella gäng". Han påstod även att han blivit utsatt för mordförsök. En kommission tillsattes som skulle granska fallet, och då den kom fram till att Quensel inte kunde frias från misstankar avgick han år 1951. Misstankarna mot Quensel gällde mord på en prostituerad pojke, detta utreddes aldrig med något större intresse. Kejnes död blev en direkt fortsättning på denna hetsjakt. Bl.a. hävdas att han dog efter att ha fått i sig arsenik från en apelsin som preparerats av den sk. apelsinmannen.

Titel: Kvinna vid grammofon
Regissör: Charlotta Miller
År: 2011
Genre: Drama, Komedi
Svamp

Görel Crona, Göran Graffman, Björn Granath, Peter Haber, Sten Johan Hedman, Thomas Hellberg, Rikard Wolff, Peter Hüttner, Carl Kjellgren, Claes Månsson, Figge Norling, Johan Rabaeus, Lisa Hugoson, Ann Petrén, Pia Johansson

Thomas Borgström, Lars Bill Lundholm

Drama, Thriller

Sverige
Med i listor: SVT Öppet arkiv
Diskussioner om Apelsinmannen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Apelsinmannen (16 st)
Redheaded (Anmäl)   23:54 12/3
Ganska svag, särskilt efter att ha läst boken. Historien med Stånghammar (Björn Granath) blev ju inte alls som i boken, tycker jag... Tyvärr sämre än boken, men flera bra skådespelare! Håll utkik efter Birgitta Stenberg själv i en scen! 🙂
Mattias Strand (Anmäl)   23/6 2015
Hm, jag minns nog boken som ungefär lika suggestiv och vag och jag tycker det funkar ganska bra här också. Är man ute efter mer av fakta finns t ex en intressant SR-dokumentär.
Tant Eva (Anmäl)   10/1 2015
Romantiskt triangeldrama???
Zipper (Anmäl)   5/1 2015
Idel svensk skådespelarelit som gör sitt jobb ypperligt väl. Grundstoryn är ju superintressant men utförandet är så jäkla rörigt att det drar ned hela upplevelsen. Jag får nog ta mig an boken för att få klarhet. Inget bra betyg för filmen att det ska behövas.
Hypostas (Anmäl)   13/11 2012
Nja, det blir lite väl spekulativt och med en story som inte knyts ihop på något bra sätt. Men visst är det underhållande, och en av sexscenerna med Crona mindes jag väldigt bra trots att det var 22 år sedan jag såg den.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Apelsinmannen