Betyg idag: 2 089 Besökare idag: 6 609

Originaltitel: Apflickorna
Regissör:Lisa Aschan
Utgivningsår:2011

Om Apflickorna:

Slutna och tillbakadragna Emma börjar träna ridsporten voltige med ett lag jämnåriga tjejer. Hon är tekniskt skicklig men tränaren efterlyser mer leenden och utstrålning. Lagets självskrivna ledare Cassandra erbjuder sig att träna Emma trots att de samtidigt konkurrerar om platserna i laget inför en förestående tävling. Emmas lillasyster Sara är kär i sin tonårige kusin Sebastian som sitter barnvakt ibland.

Titel: Flickan
Regissör: Axel Petersén
År: 2011
Genre: Drama, Thriller
Avalon

Mathilda Paradeiser, Linda Molin, Isabella Lindquist, Sergej Merkusjev, Adam Lundgren, Sigmund Hovind, Kevin Caicedo Vega, Maria Hedborg, Nasrin Pakkho, Inger Lindberg, Elin Söderquist, Malin Müller

Lisa Aschan, Josefine Adolfsson

Drama

She Monkeys

Sverige

Recension Apflickorna

- weng-weng sätter betyg 4 och skriver:
Resultatet är lite som om Michael Haneke regisserat en brevfilm för bullen. En sugande tät stämning bär fram filmen med dova toner och dämpad ljussättning där tonåringar söker sig fram utan att direkt uttala vad de letar efter. Men är inte just det tafatta och svårfångade något många känner igen från just de år som formar oss som individer? Att det dessutom är en lek med westernfilmen (något som...

Recension av Apflickorna - Läs hela!

Med i listor: Guldbaggar
Diskussioner om Apflickorna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Apflickorna (209 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
RustyFilm (Anmäl)   11/12 2016
Lisa Aschans debutfilm fokuserar på det maktspel som figurerar mellan oss människor i stort som smått. Det hela blir väldigt ångestladdat med all den mörka vardagsrealismen som målas upp. Det är originellt och nyskapande och jag gillar Lisas bildberättandet med långa och tydliga scener. Men tyvärr, det är totalt charmlöst. Mycket beror nog på det knaggliga skådespeleriet, men det brister säkert också en hel del i personregin.
JoeL431 (Anmäl)   5/10 2015
Den kvinnliga utvecklingen, filmiska grepp och western influenser... Njae...
snyltare (Anmäl)   14/3 2015
Om det fanns en bok hade den nog varit jättebra. Jag anar ju någonstans en suggestiv berättelse med en psykologisk spänning. Men kanske beror det på skådespelarna att ingenting blir sagt som inte sägs i en replik. Även historien om lillasystern, som annars är mest engagerande, blir lite hängande i luften.
Greystalker (Anmäl)   24/1 2015
Nej, det funkar inte för mig. Gillar lillasystern, hon är duktig!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Apflickorna
Se filmen