Apocalypse

Originaltitel: Apocalypse Now
Regissör:Francis Ford Coppola
Utgivningsår:1979

Om Apocalypse:

Saigon under det pågående Vietnamkriget. På ett hotellrum i staden befinner sig den unge kapten Willard. Han är närmast medvetslös efter en spritdränkt natt, när två amerikanska soldater knackar på dörren. De medför ett extremt hemligt budskap. Willard hämtas till den amerikanska arméns högkvarter i staden, där han av en general får i uppdrag att bege sig uppför floden till gränsen mellan Vietnam och Kambodja. Här härskar sedan en tid en galen amerikansk överste vid namn Kurtz. Willard måste till varje pris döda denne Kurtz. Filmen finns i en omklippt version från 2001 kallad Apocalypse Now Redux. Den senare versionen är 202 minuter lång och innehåller scener samt skådespelare som inte återfinns i originalet.

Titel: Plutonen
Originaltitel: Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse
Regissör: Fax Bahr, George Hickenlooper, Eleanor Coppola
År: 1991
En filmares vånda: Coppolas Apocalypse

Martin Sheen, Marlon Brando, Frederic Forrest, Sam Bottoms, Laurence Fishburne, Robert Duvall, Dennis Hopper, Scott Glenn, Harrison Ford, G D Spradlin, Albert Hall

Francis Ford Coppola, John Milius, Michael Herr

Drama, Krig

Apocalypse Now Redux

Recension Apocalypse

- Michael sätter betyg 5 och skriver:
Med hjälp av en imponerande ensemble har Francis Ford Coppola i Apocalypse Now gjort en formidabel film om Vietnamkriget. Apocalypse Now börjar med att kapten Willard (spelad av Martin Sheen) kallas in till sina överordnade för att tilldelas ett uppdrag. En framstående amerikansk överste (spelad av Marlon Brando) har butit med armén och opererar nu helt på egen hand med ett stort antal anhängare...

Recension av Apocalypse - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Admins val, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmer som sätter Fredrik Sahlin i gungning, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Guldpalmer, Krig Top 50, Medlemmarnas favoritfilmer, Medlemmarnas mest eftersökta, Norrköping Filmfestival Flimmer 2002, Populärt och billigt, Startpaket 1
Diskussioner om Apocalypse  (0 diskussioner)
Kommentarer om Apocalypse (995 st)
karlmats (Anmäl)   22:38 18/4
Det här känns verkligen som en riktig film som har en vision och som inte bara vill pumpa ut nåt till massan, det uppskattas. Det andas kvalitet och jag är inte alls förvånad att den allt som oftast kommer med på diverse topplistor. Känslan är viktigare än själva storyn, krigets jävelskap och galenskap förmedlas, människor förvandlas till någonting annat under pressade situationer och Kurz är inget undantag. Musiken är strålande och miljöerna likaså. En ung Martin Sheen är väldigt lik Emilio Estevez och det kan ju aldrig vara fel. Objektivt sett är det nog kanske en 5a, men betyg är subjektiva och där är det scenerna innan han kommer ut på sitt uppdrag som ger en fenomenal öppning som sedan planar ut lite grann när uppdraget fortlöper. Längden är nog ett problem och vill man ha djungelresor längs en flod visade Aguirre på hur en Klaus Kinski i huvudrollen ensam kan göra en hel film. Någon sådan karaktär finns inte riktigt här och Brando må vara bra, men lite överskattad är han som skådis också, i en remake är väl Woody Harrelson given i den rollen? Det känns taskigt, men mina 4or bjuder jag inte på om jag verkligen inte måste så det stannar på en stark 3a. Det kanske blir som med Blade Runner att jag höjer upp den när jag återbesöker den om 5-10 år.
olli51 (Anmäl)   26/10 2017
En bra film
RustyFilm (Anmäl)   5/12 2016
Filmen visar Vietnamkrigets vansinne och hyckleri. Det hela är ett otäckt kaos av krigsscener och absurda droginfluerade handlingar. Om man betraktar det hela som ett skådespel framträder det som en lång serie av sprakande vackra bilder. Mycket bra foto. Och om man sorterar ut berättelsen ur galenskapen finner man en mörk historia om moral, lögn och som sagt mycket galenskap. Ska det här kallas ett mästerverk? Ja
Stygga-Vargen (Anmäl)   24/9 2016
Bra grejer!
sebban89 (Anmäl)   11/8 2016
En helt fantastisk filmupplevelse. En tre timmar lång visuellt storslagen resa in i galenskapen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Apocalypse