Apocalypse

Originaltitel: Apocalypse Now
Regissör:Francis Ford Coppola
Utgivningsår:1979

Om Apocalypse:

Saigon under det pågående Vietnamkriget. På ett hotellrum i staden befinner sig den unge kapten Willard. Han är närmast medvetslös efter en spritdränkt natt, när två amerikanska soldater knackar på dörren. De medför ett extremt hemligt budskap. Willard hämtas till den amerikanska arméns högkvarter i staden, där han av en general får i uppdrag att bege sig uppför floden till gränsen mellan Vietnam och Kambodja. Här härskar sedan en tid en galen amerikansk överste vid namn Kurtz. Willard måste till varje pris döda denne Kurtz. Filmen finns i en omklippt version från 2001 kallad Apocalypse Now Redux. Den senare versionen är 202 minuter lång och innehåller scener samt skådespelare som inte återfinns i originalet.

Titel: Plutonen
Originaltitel: Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse
Regissör: Fax Bahr, George Hickenlooper, Eleanor Coppola
År: 1991
En filmares vånda: Coppolas Apocalypse

Martin Sheen, Marlon Brando, Frederic Forrest, Sam Bottoms, Laurence Fishburne, Robert Duvall, Dennis Hopper, Scott Glenn, Harrison Ford, G D Spradlin, Albert Hall

Francis Ford Coppola, John Milius, Michael Herr

Drama, Krig

Apocalypse Now Redux

Recension Apocalypse

- nils_ipsen sätter betyg 5 och skriver:
Apocalypse Now Allt utspelar sig i Vietnam under vietnamkriget. Ute i Kambodjas djupaste djungel har den galne före detta amerikanska översten Kurtz sitt eget ”kungarike”. Där har han sina anhängare, som består av infödingar och amerikaner som lyder honom till punkt och pricka. Det är detta som den amerikanska soldaten Willard måste stoppa. Willard får i uppdrag att göra slut på den galne Kurtz....

Recension av Apocalypse - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Admins val, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmer som sätter Fredrik Sahlin i gungning, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Guldpalmer, Krig Top 50, Medlemmarnas favoritfilmer, Medlemmarnas mest eftersökta, Norrköping Filmfestival Flimmer 2002, Populärt och billigt, Startpaket 1
Diskussioner om Apocalypse  (0 diskussioner)
Kommentarer om Apocalypse (994 st)
RustyFilm (Anmäl)   5/12 2016
Filmen visar Vietnamkrigets vansinne och hyckleri. Det hela är ett otäckt kaos av krigsscener och absurda droginfluerade handlingar. Om man betraktar det hela som ett skådespel framträder det som en lång serie av sprakande vackra bilder. Mycket bra foto. Och om man sorterar ut berättelsen ur galenskapen finner man en mörk historia om moral, lögn och som sagt mycket galenskap. Ska det här kallas ett mästerverk? Ja
Stygga-Vargen (Anmäl)   24/9 2016
Bra grejer!
sebban89 (Anmäl)   11/8 2016
En helt fantastisk filmupplevelse. En tre timmar lång visuellt storslagen resa in i galenskapen.
Magnus76 (Anmäl)   29/6 2016
En random-gubbe som skall döda en annan random-gubbe. Alla är galna och filmen helt meningslös. Tre timmars förlorat liv.
Vibby (Anmäl)   13/4 2016
Rättelse, minnena är vaga, ganska så obefintliga.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Apocalypse