Apocalypse

Originaltitel: Apocalypse Now
Regissör:Francis Ford Coppola
Utgivningsår:1979

Om Apocalypse:

Saigon under det pågående Vietnamkriget. På ett hotellrum i staden befinner sig den unge kapten Willard. Han är närmast medvetslös efter en spritdränkt natt, när två amerikanska soldater knackar på dörren. De medför ett extremt hemligt budskap. Willard hämtas till den amerikanska arméns högkvarter i staden, där han av en general får i uppdrag att bege sig uppför floden till gränsen mellan Vietnam och Kambodja. Här härskar sedan en tid en galen amerikansk överste vid namn Kurtz. Willard måste till varje pris döda denne Kurtz. Filmen finns i en omklippt version från 2001 kallad Apocalypse Now Redux. Den senare versionen är 202 minuter lång och innehåller scener samt skådespelare som inte återfinns i originalet.

Titel: Plutonen
Originaltitel: Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse
Regissör: Fax Bahr, George Hickenlooper, Eleanor Coppola
År: 1991
En filmares vånda: Coppolas Apocalypse

Martin Sheen, Marlon Brando, Frederic Forrest, Sam Bottoms, Laurence Fishburne, Robert Duvall, Dennis Hopper, Scott Glenn, Harrison Ford, G D Spradlin, Albert Hall

Francis Ford Coppola, John Milius, Michael Herr

Drama, Krig

Apocalypse Now Redux

Recension Apocalypse

- nils_ipsen sätter betyg 5 och skriver:
Apocalypse Now Allt utspelar sig i Vietnam under vietnamkriget. Ute i Kambodjas djupaste djungel har den galne före detta amerikanska översten Kurtz sitt eget ”kungarike”. Där har han sina anhängare, som består av infödingar och amerikaner som lyder honom till punkt och pricka. Det är detta som den amerikanska soldaten Willard måste stoppa. Willard får i uppdrag att göra slut på den galne Kurtz....

Recension av Apocalypse - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Admins val, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmer som sätter Fredrik Sahlin i gungning, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Guldpalmer, Krig Top 50, Medlemmarnas favoritfilmer, Medlemmarnas mest eftersökta, Norrköping Filmfestival Flimmer 2002, Populärt och billigt, Startpaket 1
Diskussioner om Apocalypse  (0 diskussioner)
Kommentarer om Apocalypse (996 st)
Pi-R (Anmäl)   19:38 19/9
Högoktanig film, närmast helt fläckfri. Fotot och musiken är med rätta högaktat, och ljud och klippning är lika fenomenalt det. Färgpaletten som används får mig vid flera tillfällen att hämta andan, och manuset är så tight ändande på detaljnivå. Faktum är att varje aspekt av filmen är såpass bra, att det är lätt att hänföras så av kameraarbetet att man slutar lägga märke till ljudet, eller att musiken greppar en så mkt att man missar replikerna, etc. I den absoluta merparten av filmer jag ser, så är det skådespeleriet som är det första och det sista som avgör helhetsintrycket, men i denna film dröjer det länge innan jag ens börjar reflektera över det – när jag väl kommer till det, håller det lika hög nivå som resten av filmen, men bara det faktum att jag knockas av så mkt annat innan jag ens börjar fundera på det säger en hel del. Superlativen tar slut. Är det någon film som förtjänar att kallas mästerverk, så är det Apocalypse Now
karlmats (Anmäl)   22:38 18/4
Det här känns verkligen som en riktig film som har en vision och som inte bara vill pumpa ut nåt till massan, det uppskattas. Det andas kvalitet och jag är inte alls förvånad att den allt som oftast kommer med på diverse topplistor. Känslan är viktigare än själva storyn, krigets jävelskap och galenskap förmedlas, människor förvandlas till någonting annat under pressade situationer och Kurz är inget undantag. Musiken är strålande och miljöerna likaså. En ung Martin Sheen är väldigt lik Emilio Estevez och det kan ju aldrig vara fel. Objektivt sett är det nog kanske en 5a, men betyg är subjektiva och där är det scenerna innan han kommer ut på sitt uppdrag som ger en fenomenal öppning som sedan planar ut lite grann när uppdraget fortlöper. Längden är nog ett problem och vill man ha djungelresor längs en flod visade Aguirre på hur en Klaus Kinski i huvudrollen ensam kan göra en hel film. Någon sådan karaktär finns inte riktigt här och Brando må vara bra, men lite överskattad är han som skådis också, i en remake är väl Woody Harrelson given i den rollen? Det känns taskigt, men mina 4or bjuder jag inte på om jag verkligen inte måste så det stannar på en stark 3a. Det kanske blir som med Blade Runner att jag höjer upp den när jag återbesöker den om 5-10 år.
olli51 (Anmäl)   26/10 2017
En bra film
RustyFilm (Anmäl)   5/12 2016
Filmen visar Vietnamkrigets vansinne och hyckleri. Det hela är ett otäckt kaos av krigsscener och absurda droginfluerade handlingar. Om man betraktar det hela som ett skådespel framträder det som en lång serie av sprakande vackra bilder. Mycket bra foto. Och om man sorterar ut berättelsen ur galenskapen finner man en mörk historia om moral, lögn och som sagt mycket galenskap. Ska det här kallas ett mästerverk? Ja
Stygga-Vargen (Anmäl)   24/9 2016
Bra grejer!