Apocalypto

Originaltitel: Apocalypto
Regissör:Mel Gibson
Utgivningsår:2006

Om Apocalypto:

När Mayariket står inför sitt fall är härskarna övertygade om att nyckeln till framgång är att bygga fler tempel och utföra fler offer av människor. För 600 år sedan, före spanjorernas erövring av Mexico och Centralamerika på 1500-talet, beger sig en man ut på en resa för att rädda sin idylliska värld. Jaguar Paw, en ung man som utsetts som offer, flyr riket för att undgå sitt öde.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Marcus Nispel
År: 2007
Genre: Drama, Action, Äventyr, Fantasy, Krig
Pathfinder

Rudy Youngblood, Dalia Hernandez, Jonathan Brewer, Morris Birdyellowhead, Carlos Emilio Báez, Amilcar Ramírez, Israel Contreras, Israel Ríos, María Isabel Díaz, Espiridion Acosta Cache, Mayra Serbulo, Itandehui Gutierrez, Gerardo Taracena, Iazua Larios

Mel Gibson, Farhad Safinia

Drama, Action, Äventyr

Recension Apocalypto

- bmo sätter betyg 3 och skriver:
Apocalypto handlar om ett mayarike i förfall. I en civilisation där undergången flåsar i nacken härjar dessutom en hemsk sjukdom som tar sina offer ett efter ett. Ledarna beslutar i ett försök att blidka gudarna att offra mer människor under stora rituella fester. Det är med andra ord upplagt för ond, bråd död i Mel Gibsons senaste film. I Mayarikets djupa skogar får vi följa Jaguar Paw, en jägare...

Recension av Apocalypto - Läs hela!

Diskussioner om Apocalypto  (0 diskussioner)
Kommentarer om Apocalypto (935 st)
Roswall (Anmäl)   02:34 3/7
Svårbetygsatt, tät, förhållandevis snygg och med ständig nerv. I övrigt tom och klyschig.
Smekk (Anmäl)   26/12 2018
Den är bra om man gillar att se män springa i skogen i 2 timmar.
lucas (Anmäl)   5/12 2017
Jag tror att jag blev påverkad av hatet mot Mel Gibson och råkade sätta en fyra på detta mästerverk för 10 år sen. Om folk stör sig på historiska felaktigheter i kanske den snyggaste och samtidigt mest spännande film detta årtusende...se någon dokumentär istället. Den är brutalt ångestladdad, gripande, våldsam och sagolikt vacker. Jag satt på nålar i två timmar igen även fast jag visste vad som skulle hända denna gång. /Hatten av Mel fortsätt gör film och håll snattran
Filmfantast86 (Anmäl)   11/9 2017
Riktigt bra
Dutch (Anmäl)   30/8 2017
Utveckla gärna vad som gör filmen till rasistisk?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Apocalypto