Apornas planet

Originaltitel: Planet of the Apes
Regissör:Tim Burton
Utgivningsår:2001

Om Apornas planet:

Apornas planet skildrar en upp och nedvänd värld - ett brutalt, primitivt ställe där aporna har makten och människorna rotar bland sopor för att överleva - jagade och förslavade av de tyranniska primaterna. Det plötsliga uppdykandet av en man, främmande för den rådande ordningen och opåverkad av förtrycket, utmanar Status Quo och sporrar till uppror och revolution. Detta är Tim Burtons moderna version av Apornas planet. Filmen bygger på den gamla förlagan, men är på de flesta punkter en helt ny film med nya inslag och nytt slut.
Se filmen på Plejmo

Regissör: John Meredyth Lucas, Don McDougall
År: 1981
Genre: Äventyr
Farväl till apornas planet

Tim Roth, Helena Bonham Carter, Mark Wahlberg, Michael Clarke Duncan, Paul Giamatti, Estella Warren, Cary-Hiroyuki Tagawa, David Warner, Kris Kristofferson, Erick Avari, Lisa Marie

William Broyles Jr, Lawrence Konner, Mark Rosenthal

Action, Äventyr, Science Fiction

Recension Apornas planet

- Karatehunden sätter betyg 3 och skriver:
Pierre Boulles bok Apornas Planet som utgavs 1963 och filmades 1968 med mastodontfilmsmannen Charlton Heston i huvudrollen i regi av Franklin J. Schaffner. Filmen blev en framgång och följdes upp av fyra till regisserade av Ted Post, Don Taylor och J. Lee Thompson. Nu är det alltså Tim Burtons tur att ta sig an denna intressanta historia om en människa som kommer till en planet där apmänniskor styr...

Recension av Apornas planet - Läs hela!

Med i listor: Postapokalyptiska filmer
Diskussioner om Apornas planet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Apornas planet (652 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   14/10 2017
ingen höjdare
martin eden (Anmäl)   26/7 2017
[rek. 2] Även om denna film är misslyckad på många vis; karaktärerna är inte motiverade, ingen karaktärsutveckling, inga sociala kommentarer på det "uppochnedvända samhället". Filmen har helt enkelt inga intressanta idéer utan det blir kort och gott en vanlig äventyrsfilm där antagonisterna utgörs av apor. Manuset känns pinsamt fantasilöst utan några egentliga idéer; filmen har ingenting att säga! Jag gillar dock sminkningen och kostymerna och uppskattar också scenografi och musik. Men detta är ju bisaker och filmen som helhet är inte lyckad. Tim Roth fräser och väser och är väldigt intensiv, MEN eftersom karaktären inte är motiverad blir den endimensionell och tröttsam. Helt okej film, men inte bra. 2+/3-
Icosares (Anmäl)   18/12 2016
Skulle ge den en 0:a: ingen ska behöva genomlida sådant här skräp. Jag bruka kunna hitta något att ha behållning av, men här är fotot, skådespeleriet, diaologen, handlingen, kostymerna och sminket ... genomgående plågor. Att jag slösade bort 2 timmar på detta! Burton kommer ha svårt att återvinna mitt förtroende efter detta.
sleepyhead (Anmäl)   30/3 2016
det sägs att tim burton, under inspelningen av den här, trodde att han var en apa. jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det men helena bonham carter ska inte ha varit glad.
hsimpson (Anmäl)   12/9 2015
Som remake är den helt värdelös. I sig själv är den väl skaplig, men trean är lite generös. Ärkeklåparen Burtons bästa?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Apornas planet