Betyg idag: 1 134 Besökare idag: 4 789

Originaltitel: Planet of the Apes
Regissör:Franklin J Schaffner
Utgivningsår:1968

Om Apornas planet:

Tre astronauter vaknar ur sin djupa sömn och upptäcker att deras rymdskepp kraschlandat. När de undersöker sina omgivningar finner de att har hamnat på en planet där människan är ociviliserad och språklös och att apor har har tagit över människans tidigare roll.

Titel: Apornas planet: (r)Evolution
Regissör: John Meredyth Lucas, Don McDougall
År: 1981
Genre: Äventyr
Farväl till apornas planet

Charlton Heston, Roddy McDowall, Kim Hunter, Maurice Evans, Linda Harrison, Robert Gunner, Jeff Burton, James Whitmore, James Daly, Lou Wagner, Woodrow Parfrey, Buck Kartalian

Rod Serling, Michael Wilson (I)

Thriller, Äventyr, Science Fiction, Mysterium

Monkey Planet

Recension Apornas planet

- von_fantasy skriver:
Då var det dags att recensera en riktig kultfilm, nämligen Apornas Planet. Handlingen kanske verkar lite komplicerad till en början men det är så enkelt som att några rymdfarare krashar och att de har hamnat på en planet där aporna styr över människan. De tre rymdfararna blir sedan fångatagna (eller rättare sagt två blir till fångar och en dör). Sedan får vi följa en av dem och hans öde. Vi får...

Recension av Apornas planet - Läs hela!

Med i listor: 60-tal Top 50, Mysterium Top 50, Postapokalyptiska filmer, Sci Fi-litteraturbaserat
Diskussioner om Apornas planet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Apornas planet (493 st)
Raimo_1985 (Anmäl)   30/10 2018
Mycket bra, förutom att det i mångt och mycket är en helt vanlig amerikansk film, bakom alla otroligt snygga masker och häftiga miljöer. Men en stark fyra eller en mellan-fyra blir det, denna första titt på femton-sexton år. Slutet är obetalbart, och Charlton Hestons skådespel likaså. Extra fint att se den på bio.
Commandante (Anmäl)   3/10 2018
En helt igenom genialisk film.
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Löjlig
martin eden (Anmäl)   24/7 2017
[rek. 4] Jag och en vän körde ett maraton med de fem filmerna i originalserien, så jag uppdaterar mina betyg och kompletterar med nya kommentarer. För första gången höjer jag betyget här från 4:a till 5:a. Manuset är väldigt bra och älskar hur filmen på ett väldigt effektivt sätt struktureras. Ankomsten och astronauternas vandring genom det främmande landskapet är väldigt effektivt i den dramatiska uppbyggnaden, här är Schaffners användning av landskapet mycket effektivt och musiken spelar även stor roll. Smink och scenografi är underbara och Heston är mycket bra i huvudrollen. Bland aporna sticker Roddy McDowall och Kim Hunter ut och även Maurice Evans. Sedan är ju så klart tvisten ett mycket fint grepp och även man redan känner till den är fortfarande scenen fantastiskt stark. Mästerverk!!! 5.
Ful_fisk (Anmäl)   2/1 2016
Vilken lysande story det här är, alltså... Jag ondgör mig att jag känner till den så mycket efter det oundvikligt spoilade slutet och att man såg Burtons nyinspelning när den kom. Det här är nästan svårt att se med fräscha ögon. Men med allt detta sagt är jag imponerad. Mycket imponerad. Ser redan fram emot framtida omtittar. Suveränt!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Apornas planet