Betyg idag: 2 583 Besökare idag: 6 714

Originaltitel: Aquarius
Regissör:Kleber Mendonça Filho
Utgivningsår:2016

Om Aquarius:

Clara, en 65-årig änka och pensionerad musikkritiker, föddes i en rik och traditionell familj i Recife, Brasilien. Hon är den sista boende i Aquarius, ett bostadshus byggt på 1940-talet, i ett lite finare område. Alla angränsande lägenheter har redan köpts av ett företag som har andra planer för framtiden, men Clara har lovat sig själv att endast lämna lägenheten vid hennes död, och kommer att ge sig in i ett kallsinnigt krig med företaget.

Sonia Braga, Julia Bernat, Maeve Jinkings, Carla Ribas, Irandhir Santos, Fernando Teixeira, Humberto Carrão, Paula De Renor, Buda Lira, Thaia Perez, Daniel Porpino, Pedro Queiroz, Rubens Santos

Kleber Mendonça Filho

Drama

Brasilien, Frankrike
Diskussioner om Aquarius  (0 diskussioner)
Kommentarer om Aquarius (4 st)
haajen (Anmäl)   11:44 12/6
En underbar film i all sin enkelhet, inga stora åthävor men Braga är fantastisk och det är även regin. En film, som trots sin längd, aldrig känns tråkig utan bara engagerande.
Sture Stenhög (Anmäl)   21:54 21/5
Det är inte direkt dåligt det här, men det är inget speciellt heller, och 142 minuter av inget speciellt blir lite väl mycket. Huvudpersonen är hyfsat välskriven och hyfsat välspelad, storyn är helt okej, och allt är rättframt berättat utan större finess. Så jag kan inte hitta något i det här som är värt att hylla
mammene (Anmäl)   18:31 30/3
Det här blev för utdraget, handlingen i sig var ett dilemma som man kunde förstå och tycka kring. Jag brukar vanligtvis gilla långsamma filmer men det här blev väl draget i långbänk. Jag kunde ha förståelse för båda sidor (till en början) men sedan spårade det ur från den ena, jag kan säga att jag var väl trött på personerna i slutet.
goeran (Anmäl)   21:18 24/1
Kleber Mendonça Filhos Aquarius från 2016 är ett sevärt brasilianskt nutidsdrama utan att på något sätt sticka ut (så det är lite svårt att förstå varför filmen blev så kontroversiell i hemlandet). Och naturligtvis är det Sonia Braga i huvudrollen som bär upp filmen; utan henne vore filmen värdelös.