Ararat

Originaltitel: Ararat
Regissör:Atom Egoyan
Utgivningsår:2002

Om Ararat:

Film om en filminspelning där Turkiets utrensning av armenier 1915-1918 står i centrum. Atom Egoyan vill inte bara upplysa världen om utrensningen, som av olika anledningar hamnat i glömska utan även ställa frågan om vad som egentligen är sanning när det inte finns några fysiska bevis kvar.

Titel: Mörktblånästansvart
Originaltitel: Hrútar
Regissör: Grímur Hákonarson
År: 2015
Bland män och får

Christopher Plummer, Elias Koteas, Bruce Greenwood, Arsinée Khanjian, Charles Aznavour, David Alpay, Marie-Josée Croze

Atom Egoyan

Drama

Kanada, Frankrike
Diskussioner om Ararat  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ararat (18 st)
JimCarrey (Anmäl)   20/12 2012
Det finns en del som håller allt annat än toppkvalitet i den här filmen, t.ex. skådespelet. Det känns som en väldigt tråkig produktion men manuset håller väldigt hög nivå. Vad är sanning och varför. Allas hållning till historieskrivning och minne ifrågasätts, inte bara turkarna utan även individernas verklighetsuppfattning synas i sömmarna. Svårt att ge någonting så tänkvärt och komplett lägre än en fyra men inte den snyggaste film jag sett direkt
Malfunction (Anmäl)   8/9 2011
Film som växer.
resegaranti (Anmäl)   3/4 2010
Det är en stor sak att berätta något som berör en så mycket på ett såhär raffinerat sätt. Det hade varit lätt att göra en sedvanlig tung drama om folkmordet som skulle vara så realistisk och informationsrik som möjligt. Istället serveras man en berättarteknisk pärla med många lager. Där det egentligen berättas som en bisak. Historien i sig hade kunnat vara bättre och filminspelningarna är lite väl utdragna. Men det är också förbannat typiskt Gojjan; alltid långt från perfekt och alltid under ett lager av komplexa karaktärer, historier och hans patenterade mystiska stämning.
monsterpop (Anmäl)   5/1 2009
3-d?
kennert (Anmäl)   14/12 2008
Den här filmen har många dimensioner.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ararat