Betyg idag: 1 378 Besökare idag: 4 954

Originaltitel: La Sortie des usines Lumičre
Regissör:Louis Lumičre
Utgivningsår:1895

Om Arbetarna lämnar Lumičre i Lyon:

En grupp arbetare lämnar en fabrik i en av de första filmerna någonsin.

Titel: Démolition d'un Mur
Originaltitel: Démolition d'un Mur
År: 1895
Démolition d'un Mur
Titel: Ett tåg anländer till järnvägsstationen
Originaltitel: L'arrivée d'un train ā la Ciotat
Regissör: Louis Lumičre, Auguste Lumičre
År: 1896
Ett tåg anländer till järnvägsstationen
Titel: Barnet äter frukost
Titel: Leaving Jerusalem by Railway
Originaltitel: Départ de Jérusalem en chemin de fer
Leaving Jerusalem by Railway

Kortfilm, Dokumentär

Employees Leaving the Lumičre Factory, Exiting the Factory, Leaving the Lumičre Factory

Frankrike
Diskussioner om Arbetarna lämnar Lumičre i Lyon  (0 diskussioner)
Kommentarer om Arbetarna lämnar Lumičre i Lyon (88 st)
wasteoftime (Anmäl)   4/8 2016
Jag hade gärna velat se, hur de här människorna hade reagerat, om någon hade sagt till dem, att om 111år kommer folk över hela världen att sitta, i sina underliga små skärmar, att titta på er, och inte förstå ett skit. Ur det perspektivet måste man ju bocka och ta av sig hatten. De här människorna slet nog, och förstod väl inte vad snubben skulle "filma" dem för, och vilken nytta det skulle föra med sig. Det förstår nog inte jag heller, i och för sig, men det finns något över det hela, som jag inte riktigt kan släppa. Storheten, banaliteten, den ogreppbara tidsskillnaden 111år innebär. Den får det att nästan att bågna. Men jag kan inte ge det mer än en etta, om en en så stark etta som jag bara kan. 0,0 på SH-skalan.
Zipper (Anmäl)   15/7 2015
Tveksam till om detta ens hör hemma på filmtipset.
hestret (Anmäl)   15/8 2014
Som många är inne på är det svårt att ge den ett betyg, men det måste bli en trea. Jag höll uppe intresset utan problem och det var ändå skapligt intressant. Men samtidigt inte det mest givande motivet. Svag medeltrea - 48/100
JeremyClarkson (Anmäl)   4/1 2014
Blev lite förvånad över hur överklassiga dessa arbetare såg ut att vara.
NtoNW (Anmäl)   7/4 2012
Egentligen kan man inte ge denna film något betyg - den är alltför grundläggande utan att för den skull innehålla något man fascineras av. Utom kanske tidskänslan. Vad jag tror mig komma ihåg så gömde Lumičre kameran, så det vi får se är ganska genuint.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Arbetarna lämnar Lumičre i Lyon