Argo

Originaltitel: Argo
Regissör:Ben Affleck
Utgivningsår:2012

Om Argo:

Den 4 november 1979, när den iranska revolutionen pågår för fullt, stormar iransk militär USAs ambassad i Teheran och tar 52 amerikaner som gisslan. Mitt i kaoset lyckas sex amerikaner fly och gömma sig i kanadensiska ambassadörens hem. Med vetskapen om att det bara är en tidsfråga innan militären hittar och troligen avrättar dem så kommer CIA-specialisten Tony Mendez med en riskfylld plan för att föra dem oskadda ut ur Iran.
Se filmen på SF Anytime

Regissör: Steven Spielberg
År: 2005
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
München

Ben Affleck, Bryan Cranston, Alan Arkin, John Goodman, Victor Garber, Tate Donovan, Clea DuVall, Scoot McNairy, Rory Cochrane, Christopher Denham, Kerry Bishé, Kyle Chandler, Chris Messina, Zeljko Ivanek, Titus Welliver, Bob Gunton, Richard Kind

Chris Terrio

Drama, Thriller, Biografi

Recension Argo

- hsimpson sätter betyg 4 och skriver:
Ben Afflecks Argo, som belönades med ”Bästa film” på Oscarsgalan, utspelar sig i USA och Iran under tidigt 1980-tal, och handlar om gisslandramat på och omkring den amerikanska ambassaden i Teheran. Sex amerikanska medborgare flyr och hålls gömda på Kanadas ambassad, och CIA planerar en spektakulär fritagning som involverar Hollywood. I och med Argo hade Affleck en stor möjlighet att göra en djupdykning...

Recension av Argo - Läs hela!

Med i listor: Oscars
Diskussioner om Argo  (0 diskussioner)
Kommentarer om Argo (301 st)
Albion (Anmäl)   09:18 11/4
Överraskande välgjord och förstås spännande om den smått galna fritagningen 1980, en händelse som jag minns från min barndom men aldrig egentligen satt mig in i. Ben Affleck överraskar både som regissör och huvudrollsinnehavare. Betyget blir en 4;a
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Bra
Bozze80 (Anmäl)   26/2 2017
Man sitter verkligen på nålar större delen av filmen, tidsandan fångas dessutom på ett lysande sätt. Bitvis nedtonad, bitvis högoktanig och bitvis komisk. Remarkabelt hur Afflecks karriär har vänt uppåt igen senaste åren, känns nu som en av de absolut mest intressanta regissören där ute!
Olof_Gronlund (Anmäl)   2/2 2017
Trodde på en tråkig politisk film där man hyllade USA och klanka ner på Iran lite. Men man slapp faktiskt allt byråkratiskt och tråkigt prat och det var mer action i Iran man fick vara med om. Att den baseras på en verklig händelse gör den bättre. Otroligt spännande och spänningen ökade ju iom att man visste att det var ungefär så det gick till med. En 4 faktiskt, skildringen kändes genuin och det var spännande hela tiden.
Nalland (Anmäl)   23/12 2016
Kan vara det att man personligen inte förstår vidden av denna tids händelse? Tur då att den inte är sen med att måla upp konfliktbilden ur båda länders synvinkel. Ändå saknas den riktiga glöden, den känns monoton och slentrian i sitt uttryck. Viktiga dialoger utan inlevelse vilket gör att den enbart missar att fästa sig, fokus tappas och den lämnar en nästan lite oberörd. Ser inte storheten i denna lovordade film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Argo
Se filmen