Armadillo

Originaltitel: Armadillo
Regissör:Janus Metz
Utgivningsår:2010

Om Armadillo:

Armadillo är en skildring av unga, adrenalinstinna danska soldater stationerade i Camp Armadillo, en bas belägen i Helmand-provinsen i Afghanistan. I takt med att striderna mot talibanerna blir blodigare, ökar soldaternas isolering från den afghanska befolkning man är där för att hjälpa. De unga soldaterna blir alltmer cyniska och desillusionerade. Dokumentären Armadillo vill undersöka hur västvärldens krig mot terrorismen möter en praktisk verklighet på mikronivå i Afghanistan. I centrum finns Mads, idealisten som är i Afghanistan för att han vill hjälpa civilbefolkningen, och Daniel, som söker spänningen och kickarna i det moderna soldatlivet.

Titel: Restrepo
Warriors

Dokumentär

Danmark
Med i listor: Dokumentär Top 50
Diskussioner om Armadillo  (0 diskussioner)
Kommentarer om Armadillo (107 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Starkbröl (Anmäl)   11/7 2017
Otroligt bra dokumentär. Lite för lite av männens egna tankar om vad de gör men en bra skildring utifrån.
erik.p (Anmäl)   10/7 2016
Nja, konsten att koka soppa på en spik... förstår inte hypen. Restrepo bättre om du frågar mig!
KillerPutte (Anmäl)   26/9 2015
(Rek.4) Krig på allvar. Krig är verkligen röva.
Henkoo (Anmäl)   5/10 2014
Jag hade gärna velat ha mer bakgrundsfakta/historier om de männen filmen mest fokuserar på. Det hade nog engagerat mer. Sen är ljudläggningen bara för mycke..droner och/eller musik i väldigt många scener som ska funka som känslosättare..men jag blir inte berörd en enda gång faktiskt. Det blir mer fiction än dokumentär ibland.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Armadillo