Arrival

Originaltitel: Arrival
Regissör:Denis Villeneuve
Utgivningsår:2016

Om Arrival:

En språkexpert rekryteras av militären efter att utomjordingar har landat runt om i världen. Syftet är att försöka ta reda på om de är fredliga eller utgör ett hot.

Titel: Annihilation
Regissör: Jeff Nichols
År: 2016
Genre: Drama, Thriller, Äventyr, Science Fiction
Midnight Special

Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker, Michael Stuhlbarg, Mark O'Brien, Tzi Ma, Abigail Pniowsky, Julia Scarlett Dan, Jadyn Malone, Frank Schorpion, Lucas Chartier-Dessert, Christian Jadah, Julian Casey, Andrew Shaver, Pat Kiely, Sonia Vigneault

Eric Heisserer

Drama, Thriller, Science Fiction, Mysterium

Story of Your Life

Recension Arrival

- August Dellert sätter betyg 5 och skriver:
Arrival är den senaste produktionen från hyllade regissören Denis Villeneuve [Prisoners, Sicario, m.fl.] och det är en intelligent och relativt lågmäld sci-fi rulle som påminner om filmer som Kontakt och Interstellar.

Recension av Arrival - Läs hela!

Med i listor: 2010-tal Top 50, Mysterium Top 50, Science Fiction Top 50
Diskussioner om Arrival  (0 diskussioner)
Kommentarer om Arrival (166 st)
Tim Buckley (Anmäl)   22:58 14/10
(rek 4a) Fint slut. En film som förutsätter att den som tittar har egna känslor att fylla filmens gång med. Dock så hade jag uppskattat en dialog med fler tankar nu när när inte manuset är drivet av direkta fysiska händelser. Mittentimman blir lite innehållslös och seg, trots att själva hantverket är gott. Men slutet som sagt ett bra sådant.
Stygga-Vargen (Anmäl)   01:47 16/9
Kass!
Arensberg (Anmäl)   20:33 15/3
så synd att det gör collage av "hur vi knäcker språkkoden" -biten, det är ju den man vill ha mera av!!
Sture Stenhög (Anmäl)   23:57 14/3
Det var sannerligen på tiden att en lingvist fick agera filmhjälte, och jag gillar överhuvudtaget fokuseringen på kommunikation och att en film på det här temat kan få vara så lågmäld. Det känns också som att man verkligen har funderat på vad ett utomjordiskt besök skulle kunna innebära för mänskligheten och vilken form det skulle kunna tänkas ta. Det gör att ankomsten känns trovärdig. Tyvärr blir det dock alltmer fyrkantigt längs vägen med en central konflikt som har setts lite för många gånger förut. Jag önskar även alltid att sådana här filmer vågade vara lite nördigare, men det är ju helt enkelt så filmvärlden ser ut, och den här var väl iaf nördigare än de flesta i den här budgetklassen
arietis (Anmäl)   00:30 14/1
Jag ogillar spoilers och försöker hålla mig borta från sådana, kanske är det därför jag såg en annan film än jag väntat mig. Vad jag förväntade mig var en OK sci-fi-action som de flesta filmer på temat är. Vad jag fick var en riktigt bra och välgjord film. Jag ser många paralleller till "Another Earth" som också handlar om "alien invasion" och som angriper detta tema på ett annat sätt än de flesta andra filmer på temat gör. "Arrival" har en helt annan budget än "Another Earth" och det syns på alla sätt, men berättartonen och angreppssättet känns liknande. "Arrival" är lågmäld och vacker. Nästan sensuell. Det stilrena sparsmakade visuella språket är i fullständig harmoni med formen och tonen på berättandet. Den geniala berättarstilen gör att ju längre in i filmen du kommer, desto fler dimensioner inser du att den har. Det gör att denna vackra långsamma film blir spännande och håller intresset uppe på ett sätt en actionspäckad sci fi inte kan. Jag hade gärna sett mer. Och är inte det den bästa sortens filmer?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Arrival