As Above, So Below

Originaltitel: As Above, So Below
Regissör:John Erick Dowdle
Utgivningsår:2014

Om As Above, So Below:

Under Paris gator sträcker sig mil efter mil av slingrande katakomber, ett sista evigt hem för oräkneliga själar. När ett team av frivilliga forskare beger sig ned i den underjordiska labyrinten av benknotor snubblar de över den fasansfulla sanningen om vad de dödas stad egentligen var tänkt att bestå av.
Se filmen på Plejmo

Genre: Skräck
The Pyramid
Titel: Catacombs
Originaltitel: Catacombs
Regissör: Tomm Coker, David Elliot (III)
År: 2007
Regissör: Carlo Ledesma
År: 2011
Genre: Drama, Thriller, Skräck
The Tunnel

Perdita Weeks, Ben Feldman, Edwin Hodge, François Civil, Marion Lambert, Ali Marhyar, Cosme Castro, Hamid Djavadan

Drew Dowdle, John Erick Dowdle

Thriller, Skräck

Diskussioner om As Above, So Below  (0 diskussioner)
Kommentarer om As Above, So Below (47 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   13/10 2017
spännande
KyLLo (Anmäl)   24/1 2017
Det positiva med den här tunnel-/grottskräckisen är de välgjorda miljöerna och att den åtminstone delvis är klaustrofobisk och mysig. Stundtals känns det lite som tv-programmen på SVT där Melker Becker utforskar hemliga bergrum och underjordiska gångar som legat öde i många år. Bristerna i den här filmen ligger mycket i att det är för övernaturligt och osannolikt. Det är svårt att få något grepp om vad som hänt eller naturliga förklaringar till det. Vad jag förstår är det en grupp med experter på olika områden som söker sig dit i jakt på en mytomspunnen skatt. Beteendet liknar dock mer äventyrslystna ungdomar än en forskargrupp. Svårt att känna att det utspelar sig just under Paris gator. Det blir störande i längden med alla påhittade förklaringar och tveksamheter i storyn. Det skulle kunna vara ett försök att göra en skräckversion av Alice i Underlandet. Jag vet inte. Jag ser förbättringspotential i mitt huvud. Trots allt lider många andra skräckfilmer av samma brister och en del även andra. Den här är bättre än exempelvis The Tunnel. Synd bara att den ska vara så spretig.
Halofreak92swe (Anmäl)   18/10 2016
Väldigt spännande och snygg found footage-film! Ljudet/musiken var riktigt bra, även karaktärerna kändes äkta på något sätt. Svag 4.
Barneyk (Anmäl)   28/7 2016
Det är verkligen en lite udda genreblanding men det funkar verkligen! Otroligt effektfullt, stämningen byggs upp fantastiskt och det gör att överraskningsmomenten inte känns billiga utan bara förlösande. Mycket detaljer som lyfter filmen i filmningen och inte minst ljudet! När man känner det dunka i bröstet eller vibrera i kroppen så bidrar det enormt till filmkänslan. Karaktärerna känns dessutom trovärdiga och bra även om det bitvis är lite platt. Solidstark fyra!
Gordyal (Anmäl)   27/7 2016
Som att ersätta karaktärerna Lara Croft och Indiana Jones med Blair Witch Project-gänget, och hur man kan få det att funka överskrider mitt förstånd. En fruktansvärt effektiv film, och undan går det - det hela är lite av en extrem åkattraktion. Tål dock inte att efteranalyseras, men som "nu och här-film" är den suverän. Hyfsat läskig, väldigt spännande och med ett grymt ljud. Når inte BWP-nivå, men krossar alla andra found footage-rullar jag sett. (11-/15)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till As Above, So Below
Se filmen