Regissör:Clyde Geronimi, Wilfred Jackson
Utgivningsår:1950

Om Askungen:

Askungen är ung och vacker, men saknar både mor och far. I stället får hon slita ont som piga åt sin styvmoder och hennes två bortskämda döttrar, som båda är befriade från såväl skönhet som charm. Askungen drömmer om balen på slottet, men hindras med elak list ifrån att få sin balklänning färdig i tid. Men hennes vänner, mössen Gus och Jack, gör i hemlighet allt för att hjälpa henne...

Titel: Snövit och de sju dvärgarna
Originaltitel: Snow White and the Seven Dwarfs
Regissör: David Hand
År: 1937
Genre: Familjefilm, Romantik, Fantasy
Snövit och de sju dvärgarna
Titel: Törnrosa
Regissör: Nadezjda Kosjeverova, Michail Shapiro
År: 1947
Genre: Komedi, Familjefilm
Askungen

Verna Felton (röst), Eleanor Audley (röst), Ilene Woods (röst), James MacDonald (röst) (II), Rhoda Williams (röst), Luis Van Rooten (röst), Don Barclay (röst)

Harry Reeves, Joe Rinaldi, Bill Peet, Homer Brightman, Erdman Penner, Ken Anderson, Winston Hibler, Ted Sears

Drama, Animerad, Familjefilm, Musikal, Fantasy

Med i listor: 50-tal Top 50, Animerad Top 50, Disney-klassiker
Diskussioner om Askungen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Askungen (260 st)
Rai (Anmäl)   01:13 1/3
Funkar som barnfilm....
Redwood (Anmäl)   22:36 20/1
Tycker nästan mössen förtjänar en egen film..
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
Stygga-Vargen (Anmäl)   3/5 2017
En av Disneys bästa rullar när det gäller de gamla klassikerna. Bra story, bra musik och allt är snyggt tecknat. Även om det finns många bra datoranimerade filmer så saknar jag faktiskt tiden då man gjorde tecknade filmer för hand. Tycker det här är en film man bör ha sett.
wasteoftime (Anmäl)   23/7 2016
Alltså som film är det ingen höjdare, tyvärr. Det är lite för uppenbart traditionell saga. Det finns liksom ingen som helst nerv i filmen, om man nu inte är en mus. För då är man ju skraj för Lucifer givetvis. Men allt går som på räls från punkt A till punkt B. Och däremellan är det mest väldigt lojt. Jag tror att man skulle kunna anpassa sagan bättre till en mer spännande film, eller läskigare. Eller ja, vad man nu vill göra med den. Men som den här versionen står sig är det hela mest rätt ointressant, inte dåligt, men ointressant. 0,1 på SH-skalan.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Askungen