Assembly

Originaltitel: Ji Jie Hao
Regissör:Feng Xiaogang
Utgivningsår:2007

Om Assembly:

Kapten Gu Zidi leder ett kommunistiskt förband i det kinesiska inbördeskriget under slutet av 40-talet. Krigets blodigaste slag utspelar sig i Huai-Hai och ordern som befälen fått är att strida tills de hör 'assembly call' - signalen för reträtt. Men har signalen ljudit eller ej? Kaptenen väljer att fortsätta strida och han själv är den ende som överlever. Efter kriget får han veta att reträttsignalen ljöd och hans samvete kan inte få ro förrän hans fallna soldater fått upprättelse.

Titel: On The Mountain Of Tai Hang
Regissör: Ken Loach
År: 2012
Genre: Drama, Komedi, Kriminalare
Änglarnas andel

Ren Quan, Zhang Hanyu, Deng Chao, Tang Yan, Wang Baoqiang, Liao Fan, Yuan Wenkang, Hu Jun, Hu Ming, Li Naiwen

Liu Heng

Drama, Action, Krig, Biografi

Red Dawn

Hongkong, Kina

Recension Assembly

- niebaotan sätter betyg 3 och skriver:
Proklamerad som Kinas första krigsfilm utan propaganda och Feng Xiaogangs första tillskott i genren. Assembly är på många vis unik och har av många följts med stort intresse, inte minst av mig. Xiaogang, vars signum tidigare har varit alster med mörkare humoristisk betoning, tog ett kliv bort med eposet The Banquet (2006), ett verk som fick mig att önska omedelbar tillbakagång till Xiaogangs rätta...

Recension av Assembly - Läs hela!

Diskussioner om Assembly  (0 diskussioner)
Kommentarer om Assembly (16 st)
Ola_Schubert (Anmäl)   12/8 2017
Välgjort krigsfilm. Melodramatisk, men också något jag tror hör till Kinesisk och Koreans kultur. Stridsscenerna är bra gjorda. Men som främst utmärker denna film är att människoliv betyder något. Kanske beror det på att filmen gjordes i Hong Kong, kanske håller värderingar och attityder hos fastlandskina på att ändras.Det skulle behövas då "det stora språnget", som initierades 1958 ledde till att 20-43 miljoner människor svalt ihjäl, ett av kommunistpartiet "små misstag". Vi vet inte vad som skulle ha hänt om nationalisterna vunnit inbördeskriget, men vi vet att det nu råder demokrati och välstånd i Taiwan. Å andra sidan så vet vi också att hundratals miljoner kineser på fastlandet tagit ur fattigdom de senaste årtiondena. En svag fyra i betyg.
Zebulonm (Anmäl)   9/3 2017
Bra stridsscener. välspelad och intressant då det är en sann historia. sista delen blir kanske lite seg men är fortfarande intressant.
Sir_Lord (Anmäl)   3/3 2015
Välgjorda stridsscener som många andra asiatiska krigsrullar, men oxå melodramatiskt.
Podpolkovnik (Anmäl)   7/5 2012
Helt okej film om kommunistiska armén i Kina under flertalet viktiga krigsinsatser. Intressant historia och sevärt berättad. Något seg emellanåt kanske.
todape (Anmäl)   26/10 2009
Riktigt snyggt gjord. Men berättartekniken och karaktärsutvecklingen kändes inte bra. Efter 40 minuter insåg jag att jag inte brydde mig nämnvärt om vad som hände, och då finns ingen större mening med att se en film. Men när filmen får en svensk release ska jag ge den en ny chans.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Assembly