Atlantic

Originaltitel: Atlantic
Regissör:Ewald André Dupont
Utgivningsår:1929

Om Atlantic:

Tidig ljudfilm om Titanic-katastrofen, inte att förväxla med samma regissörs Altantik (1929 - tyska skådisar) eller Atlantis (1930 - franska skådisar) som spelades in samtidigt.

Regissör: James Cameron
Regissör: Werner Klingler, Herbert Selpin
År: 1943
Genre: Drama, Action
Titanic

Franklin Dyall, Madeleine Carroll, John Stuart, Ellaline Terriss, Monty Banks, Donald Calthrop, John Longden, Arthur Hardy, Helen Haye, D A Clarke-Smith, Joan Barry, Francis Lister, Sydney Lynn, Syd Crossley, Dino Galvani

Victor Kendall, Ernest Raymond

Drama

Titanic: Disaster in the Atlantic

Storbritannien
Med i listor: Titanic
Diskussioner om Atlantic  (0 diskussioner)
Kommentarer om Atlantic (1 st)
Sture Stenhög (Anmäl)   27/2 2012
Tidig Titanic-film som tyvärr är alldeles för småskalig på alla plan, och det blir ett stort problem när man skildrar en händelse som var allt annat än småskalig. Första felet är att det inte finns nån uppbyggnad alls, vi får inget "nu jävlar ska vi ut på en resa med det grymmaste fartyget i världshistorien", något som jag tycker att en sån här film behöver. Istället börjar filmen när båten redan är ute på havet, men inte heller där får vi nån känsla för båtens storlek, när filmen innehåller väldigt få karaktärer (statister inräknade) och bara utspelar sig i några få utvalda delar av fartyget, så skulle det här lika gärna kunnat vara en Waxholms-båt som sjunker. Jag är förvisso helt medveten om att den här filmen är baserad på en pjäs och att den ska vara karaktärsdriven, men det gör tyvärr inte saken bättre. Karaktärerna är väldigt ointressanta och det finns inget flyt (no pun intended) i berättandet överhuvudtaget, produktionen känns också allmänt tafflig och det är lite svårt att höra dialogen ibland (behöver dock inte vara filmens fel). Tvåan är ganska svag