Atlantis

Originaltitel: Atlantis: The Lost Empire
Regissör:Gary Trousdale, Kirk Wise
Utgivningsår:2001

Om Atlantis:

En ung äventyrare vid namn Milo Thatch ansluter sig till en grupp upptäcktsresande för att hitta det försvunna Atlantis.

Titel: Titan A.E.
Originaltitel: Titan A.E.
Regissör: Don Bluth, Gary Goldman (I)
År: 2000
Regissör: James Cameron
År: 2009
Genre: Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy
Avatar

Michael J Fox (röst), James Garner (röst), Cree Summer (röst), Leonard Nimoy (röst), Corey Burton (röst), Claudia Christian (röst), John Mahoney (röst), Phil Morris (röst), Don Novello (röst), Jacqueline Obradors (röst), Florence Stanley (röst)

Tab Murphy

Animerad, Familjefilm, Äventyr, Science Fiction

Recension Atlantis

- m86 sätter betyg 3 och skriver:
Efter att Disney gjort succé med sina tecknade musikalfilmer som Aladdin ´92, Pocahontas´95 och Hercules ´97 så gjorde en äventyrsfilm som skulle ta oss till den försvunna staden Atlantis. Vi får bekanta oss med en ung äventyrare vid namn Milo Thatch som länge har studerat om Atlantis. Han har bevis på att Atlantis finns men ingen vill höra på hans kommentarer. Men så blir han erbjuden av en miljonär...

Recension av Atlantis - Läs hela!

Med i listor: Disney-klassiker
Diskussioner om Atlantis  (0 diskussioner)
Kommentarer om Atlantis (228 st)
alexafshar (Anmäl)   3/2 2018
En jötte bra film som nämner en hel del sanning av vår historia.
Strongbow (Anmäl)   15/1 2018
Överraskande bra! Som en blandning mellan Avatar, Star Wars och Laputa- Slottet i himlen. Såklart något stereotypa karaktärer och lite kantigt animerat men det vägs upp av ett storslaget matinéäventyr.
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
SandraCandy (Anmäl)   29/1 2017
Försökte verkligen tycka om filmen, men fastnade tyvärr aldrig riktigt för den.
wasteoftime (Anmäl)   5/8 2016
Det här är en frisk fläkt bland övriga "Disney Klassiker" helt klart även om det kanske inte direkt är fantastiskt. Men det är bra, och det är intressant. Det är också lite trist att den inte riktigt fick den genomslagskraft som jag antar att Disney hade hoppats på när det begav sig. Jag minns att jag själv vart ganska förvirrad av den på den tiden. För jag visste inte riktigt hur jag skulle tolka den, alls. Men det här är bra. Det är kanske lite väl enkelt, men det är det ju som oftast när det kommer till Disneys tecknade filmer över lag, och den vågar ändå vara lite vuxnare, och lite mer vågad än mycket annat. Men det stannar vid en tvåa, och det är aldrig speciellt nära att nå högre. Aldrig heller nära att falla ner på en etta heller, för den delen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Atlantis