Att angöra en brygga

Originaltitel: Att angöra en brygga
Regissör:Tage Danielsson
Utgivningsår:1965

Om Att angöra en brygga:

Fyra seglare är på väg till Ensamholmen i Stockholms skärgård. Där väntar man med nykokta kräftor till kvällens stora kräftskiva - och ombord på båten finns spriten. Båten närmar sig ön, skymningen börjar falla och besättningen gör mer och mer desperata försök att lägga till vid bryggan.

Titel: Picassos äventyr
Titel: Mannen som slutade röka
Originaltitel: Mannen som slutade röka
År: 1972
Mannen som slutade röka

Monica Zetterlund, Birgitta Andersson, Katie Rolfsen, Hans Alfredson, Lars Ekborg, Gösta Ekman, Tage Danielsson, Hans Furuhagen

Hans Alfredson, Tage Danielsson

Drama, Komedi, Romantik

Sverige

Recension Att angöra en brygga

- Redwood sätter betyg 4 och skriver:
I och med att intrigen är så enkel ges filmskaparna, Hans Alfredson och Tage Danielsson, möjligheten att stapla skämt på skämt utan att det blir för mycket av det goda. Filmen är kompakt och karaktärerna är få. För oss som har växt upp med Gösta Ekman som "Sickan" Jönsson är det en upplevelse att se honom som ung. Hans Alfredson spelar öns gamla inbyggargubbe, fiskaren Garbo. Alfredson var 35 år och...

Recension av Att angöra en brygga - Läs hela!

Med i listor: 60-tal Top 50, AB Svenska Ord
Diskussioner om Att angöra en brygga  (0 diskussioner)
Kommentarer om Att angöra en brygga (277 st)
wasteoftime (Anmäl)   11/11 2018
Första 30min är fantastiska, sedan sjunker det sakta men säkert, med en del ljusglimtar för all del. Och det blir aldrig dåligt, bara inte så magiskt som i inledningen, tyvärr. Sista halvans största behållning är ju Hasse Alfredsons karaktär, "Garbo"
Ful_fisk (Anmäl)   23/5 2018
Rolig, somrig och genialisk. En lysande film med skön 60-tals-känsla, suveräna skådisar och minnesvärda karaktärer.
Filmfantast86 (Anmäl)   21/10 2017
mest fjantig
martin eden (Anmäl)   28/9 2017
[rek. 4] Härlig komedi med färgstarka karaktärer och många mycket fina, innovativa scener. Även om filmen lutar sig mycket mot fysisk komedi, som jag inte alltid är ett fan av, så måste jag säga att det fungerar ypperligt. Gillar Danielssons filmreferenser och Alfredsons karaktär Garbo är fantastiskt rolig! En svensk filmskatt!! 4.
Rai (Anmäl)   12/9 2017
Svensk klassiker när den är som bäst!!!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Att angöra en brygga