Att döda ett barn

Originaltitel: Att döda ett barn
Regissör:Björne Larson, Alexander Skarsgård
Utgivningsår:2003

Om Att döda ett barn:

En man är på väg till havet. Ett barn springer genom en trädgård. Om fyra minuter ska deras vägar mötas. Ett liv kommer att förändras. Ett kommer att släckas. Att döda ett barn är baserad på Stig Dagermans prisade novell om det faktum att Döden kan slå ner var som helst och när som helst. Ibland väntat och välkommet. Ibland oväntat och fasansfullt ovälkommet. Denna kortfilm är Alexander Skarsgårds regidebut.

Titel: Att döda ett barn
År: 2003
Genre: Drama, Krig
Film nr.: 20930
Kvinnorna på Rosenstrasse

Valter Skarsgård, Stellan Skarsgård (röst), Christer Fjällström, Evalena Ljung-Kjellberg, Jonas Sjöqvist, Sofia Zouagui

Björne Larson, Alexander Skarsgård, Stig Dagerman

Drama, Kortfilm

Sverige
Diskussioner om Att döda ett barn  (0 diskussioner)
Kommentarer om Att döda ett barn (145 st)
Rai (Anmäl)   30/10 2017
Nej, gillade inte alls rösten. Den passade inte alls. Blev bara irriterad och missade budskapet på grund av att jag satt och irriterad på mig den hemska rösten.
Filmfantast86 (Anmäl)   26/10 2017
Bra men tragisk
Kortfilm (Anmäl)   9/9 2015
Jag tycker inte alls om det här. Det är dessvärre berättarröst rakt igenom till lösa scener. Jag antar att en läsare skulle känna sig lika besviken om en roman visade sig innehålla bilder på alla sidor och bara sporadisk text. Eller ljudboken mest innehåller film och musik istället för berättarröst. Bortsett från det är jag inte heller nöjd med filmen. I filmbeskrivningen framstår det som en objektiv film om döden, men i själva verket är filmen ruskigt subjektiv. Jag ska inte avslöja vad som händer, men jag avskyr hur en enskild person i filmen diskret målas upp som skyldig och en annan som offer. Sitter du där och tänker nu "ja, men så är det ju" tycker jag att du ska läsa det här. Jag tror tyvärr att många instinktivt utgår ifrån att det alltid finns en skyldig och ett offer i en allvarlig situation. Att det finns offer kan vara uppenbart (som i filmen), men det är inte lika uppenbart hur många eller vilka. Dessutom behöver det inte finnas någon skyldig, eller så kan det finnas flera skyldiga. Det kan vara så att offer också är skyldiga. Man kan också se en situation ur olika vinklar och dra olika slutsatser om samma händelse beroende på ur vilken vinkel den visas. Genom att mörklägga en del kan man också sprida en viss version som om det vore den enda. Berättaren i filmen försöker med lugn stämma och nästan diktande att tillsammans med vissa bilder (som lämnar mycket åt fantasin) få oss tittare att tro att vi vet mer än vi egentligen gör och att det är hela sanningen. Det man får se i filmen går knappt att dra några slutsatser alls om. Om du tycker att du får veta mycket är det antingen för att du fantiserar eller förlitar dig på berättarrösten. Det är bra att fantisera, men här finns risken att man fantiserar lika enkelspårigt som berättaren och därmed riskerar att ta parti för och emot människor som vi i praktiken inte vet tillräckligt mycket om. Som om det inte vore tillräckligt provocerande talar berättaren utan anledning om människorna utifrån grupper och tittarna nickar säkert instämmande, utan en tanke på att det kan vara fördomsfullt. Syftet med mitt utlägg är inte att förstöra någons filmupplevelse, utan bara att påvisa att man som i det här fallet kan bli lurad och omedvetet påverkad om man inte tänker aktivt själv och vågar ifrågasätta. Visserligen kan man konstatera att det är en film och inte nödvändigtvis baserad på en sann historia. Alla människorna i filmen kan vara påhittade. Det är bra om ingen enskild person kan såras direkt av den. Däremot tänker jag att exempelvis fördomar kan vara något som tittare omedvetet bär med sig i det verkliga livet. Om du inte förstår hur jag menar får du gärna höra av dig när du sett filmen. Det går inte att ge exempel eller förklara mer detaljerat utan att avslöja för mycket av handlingen.
Daed (Anmäl)   18/4 2013
En bra filmatisering av en väldigt bra novell.
metalguy (Anmäl)   28/4 2012
Boken är klart mycket bättre.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Att döda ett barn