Att ha och inte ha

Originaltitel: To Have and Have Not
Regissör:Howard Hawks
Utgivningsår:1944

Om Att ha och inte ha:

Båtägaren och den mystiska kvinnan dras motvilligt in i smugglingen av motståndsmän till den franska kolonin Martinique.

Titel: Casablanca
Originaltitel: Shadow of a Doubt
År: 1943
Genre: Kriminalare, Thriller, Mysterium, Film-Noir
Skuggan av ett tvivel

Humphrey Bogart, Walter Brennan, Lauren Bacall, Dolores Moran, Hoagy Carmichael, Sheldon Leonard, Walter Szurovy, Marcel Dalio, Walter Sande, Dan Seymour, Aldo Nadi

William Faulkner, Jules Furthman

Romantik, Thriller, Äventyr, Krig

Att ha & inte ha

Med i listor: 40-tal Top 50, William Faulkner
Diskussioner om Att ha och inte ha  (0 diskussioner)
Kommentarer om Att ha och inte ha (87 st)
StaffanE71 (Anmäl)   23:55 2/1
Den här filmen är värd att se bara för den rappa- och fantastiska dialogen mellan Bogart och Bacall. Dialogen är riktigt rolig och håller än idag. Storyn är väl sådär. Men en charmig film. Stark 3'a.
Filmfantast86 (Anmäl)   31/10 2017
Hypostas (Anmäl)   17/10 2015
Charmig film och det är kul att se dessa Hollywoodikoner, men berättelsen är verkligen inte mycket att hänga i julgranen och jag ska nog läsa boken snart, då jag tror att den är betydligt bättre.
Barneyk (Anmäl)   17/7 2015
Ytlig och plattare än jag trodde men samtidigt så charmigt underhållande med fantastisk kemi att det blir en fyra. På många sätt en skymf mot förlagan men iaf. En svag fyra.
Krille80 (Anmäl)   22/11 2014
Bogart och Bacalls första film tillsammans och kemin liksom samspelet mellan dem är minst sagt sprakande, om inte explosiv. Filmen börjar lite avvaktande men när Bacalls karaktär introduceras kör filmen igång i ett härligt tempo. En väldigt stark historia med minnesvärd dialog och en underbar humoristisk underton. Bogart och Bacall är fantastiska! 5-
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Att ha och inte ha