Att ha och inte ha

Originaltitel: To Have and Have Not
Regissör:Howard Hawks
Utgivningsår:1944

Om Att ha och inte ha:

Båtägaren och den mystiska kvinnan dras motvilligt in i smugglingen av motståndsmän till den franska kolonin Martinique.

Titel: Casablanca
Regissör: Alfred Hitchcock
År: 1946
Genre: Romantik, Thriller, Film-Noir
Notorious!

Humphrey Bogart, Walter Brennan, Lauren Bacall, Dolores Moran, Hoagy Carmichael, Sheldon Leonard, Walter Szurovy, Marcel Dalio, Walter Sande, Dan Seymour, Aldo Nadi

William Faulkner, Jules Furthman

Romantik, Thriller, Äventyr, Krig

Att ha & inte ha

Med i listor: 40-tal Top 50, William Faulkner
Diskussioner om Att ha och inte ha  (0 diskussioner)
Kommentarer om Att ha och inte ha (88 st)
karlmats (Anmäl)   21:24 13/1
Jag börjar bli lite svag för de här gamla klassikerna ändå där man kan fascineras över att de inblandade är döda allihop och där det svartvita fotot är stilrent och vackert. Bogart är som vanligt underhållande och det är fascinerande att en karl som ser så pass alldaglig ut blev en sån superstar. Men han rör sig med självsäkerhet och passar perfekt in i den här tidseran, skulle han flyttas till modern tid är nog risken att hans karaktärer skulle vara allt annat än superstars dock. Att det är Bacalls filmdebut är ju smått sensationellt då det ser ut som att hon aldrig gjort annat förut. Handlingen är väl mindre obegriplig än i deras kommande film The Big Sleep men det är ju fortfarande inte därför vi är här, dialog och karaktärer är det som driver filmen framåt och det är väl gott nog. Walter Brennan som är Bogarts fyllekompis är slående lik Åsa-Nisses vapendragare Klabbarparn och det är ju faktiskt ganska underhållande. Inte i samma klass som The Big Sleep men fortfarande sevärd och jag slår till med en 3a som är av det något svagare slaget men det är ju bra ändå.
StaffanE71 (Anmäl)   2/1 2018
Den här filmen är värd att se bara för den rappa- och fantastiska dialogen mellan Bogart och Bacall. Dialogen är riktigt rolig och håller än idag. Storyn är väl sådär. Men en charmig film. Stark 3'a.
Filmfantast86 (Anmäl)   31/10 2017
Hypostas (Anmäl)   17/10 2015
Charmig film och det är kul att se dessa Hollywoodikoner, men berättelsen är verkligen inte mycket att hänga i julgranen och jag ska nog läsa boken snart, då jag tror att den är betydligt bättre.
Barneyk (Anmäl)   17/7 2015
Ytlig och plattare än jag trodde men samtidigt så charmigt underhållande med fantastisk kemi att det blir en fyra. På många sätt en skymf mot förlagan men iaf. En svag fyra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Att ha och inte ha