Att leva

Originaltitel: Ikiru
Regissör:Akira Kurosawa
Utgivningsår:1952

Om Att leva:

Tjänstemannen Watanabe får veta att han har sex månader kvar av sitt liv. Hur ska han leva återstoden av sitt liv?

Titel: Smultronstället
Originaltitel: Banshun
Regissör: Yasujiro Ozu
År: 1949
Sent om våren

Takashi Shimura, Nobuo Kaneko, Kyôko Seki, Miki Odagiri, Makoto Kobori, Toranosuke Ogawa, Nobuo Nakamura, Minoru Chiaki, Haruo Tanaka, Shinichi Himori, Bokuzen Hidari, Minosuke Yamada, Yûnosuke Itô, Kin Sugai, Daisuke Katô

Hideo Oguni, Akira Kurosawa, Shinobu Hashimoto

Drama

To Live

Japan

Recension Att leva

- sunvalley sätter betyg 5 och skriver:
Det är lätt att glömma att Kurosawa arbetade mycket med det visuella. Watanabes irrfärd genom nattlivets Tokyo är hänförande. Men det mest slående är hur Kurosawa lyckas skapa en känsla eller en förståelse för en relation mellan två personer med hjälp av väldigt små medel. Vid första anblicken betydelselösa ögonkast eller yttranden kan dölja ett helt spektrum av känslor som hela filmen vilar på. Hos...

Recension av Att leva - Läs hela!

Med i listor: 50-tal Top 50
Diskussioner om Att leva  (0 diskussioner)
Kommentarer om Att leva (102 st)
SID6581 (Anmäl)   19:47 29/6
Det är när jag ser filmer som denna som jag förstår varför Ozu och Shimizu håller så mycket bättre idag, och varför Kurosawa missar målet.
the godfather (Anmäl)   11/4 2018
Akira som är mera känd för sina samuraj filmer levererar här en film med ett tema som är i rak motsats mot dom filmerna. Det är en sorglig och hjärtskärande historia men ack så vacker och med ett djup som tilltalar mig väldigt mycket. När väl slutscenerna spelas upp och huvudkaraktärens liv ska sammanfattas så är det inte svårt att hålla tillbaka tårarna, filmens längd är inte något problem då väl slutexterna kommer, så kommer dom oväntat då man hela tiden har varigt så engagerad i filmen och dess historia som den berättar. Upplevelsen som jag fick och känslorna och tankarna som kommer efteråt är anledningen till att jag har film som intresse. Femman är given.
Filmfantast86 (Anmäl)   31/10 2017
wasteoftime (Anmäl)   14/2 2017
Akira Kurosawa är kanske, den enligt mig mest överskattade filmregissören genom alla tider. Med det sagt, är han inte en dålig filmregissör. Ikiru är en film, som har många höjdpunkter, och vissa scener är verkligt fantastiska. Men så finns det också långa stunder av tristess däremellan. Och de är tillräckligt långa för att starkt påverka betyget, som är relativt nära en tvåa, men ändå en bit ifrån. Dock måste jag erkänna att jag fann filmen mycket bättre andra gången jag såg den, än första. 0,2 på SH-skalan. Takashi Shimura ska ha mycket credd för sin prestation.
Strongbow (Anmäl)   6/2 2017
Ovanligt lång startsträcka till och med för att vara Kurosawa men oj vilken belöning som väntar.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Att leva