Attack i luften

Originaltitel: Flying Leathernecks
Regissör:Nicholas Ray
Utgivningsår:1951

Om Attack i luften:

Major Kirby och Kapten Griffin ska leda en skvadron med flygare tillsammans under andra världskriget. Deras metoder skiljer sig dock åt, Griffin vill se sina män som människor, medan Kirby har en hårdare syn på hur en skvadron ska styras. Att de är underbemannade, har för få plan och allmän brist på resurser gör att motsättningarna hårdnar.

Titel: Helvetet över Guadalcanal
Originaltitel: Ôzora no samurai
Regissör: Seiji Maruyama
År: 1976
Genre: Drama, Action, Krig
Helvetet över Guadalcanal

John Wayne, Robert Ryan, Don Taylor, Janis Carter, Jay C Flippen, William Harrigan, James Bell

James Edward Grant

Drama, Action, Krig

Attack i Stilla Havet

Diskussioner om Attack i luften  (0 diskussioner)
Kommentarer om Attack i luften (10 st)
dudson (Anmäl)   10:28 25/3
Reko WW2 rulle av den äldre sorten där Wayne & Ryan ständigt munhuggs, dom övriga jönsarna fjantar med. Det coolaste med filmen är när Wayne flyger runt i kritvit shjorta & pepprar jappsare.#) Det är typ det som är sevärt" o såklart den obligatoriska flagg.vifftandet mot slutet. Suck.
amam (Anmäl)   24/4 2011
Var hyfsat stabil ibland men glorifieringen av den amerikanska militären var lite väl påträngande ibland.
Bomkia (Anmäl)   5/7 2008
Stabil krigsfilm som känns verklig i hur folk dör och hur det fungerar mellan mannarna. Jag har dock problem med alla dessa inklippta arkivfilmer som i min mening mest förstör än att bidra till realismen. 3+
ThomasW-dahl (Anmäl)   28/4 2008
På sin tid var detta säkert en kanonrulle. Då jag inte kan låta bli att se på den med "moderna ögon" får den bara en 3:a. Lite roliga klädbyte på Wayne och lite halvtaskigt skådespel här och där.
jimmy ringo (Anmäl)   7/1 2008
Hyfsad krigsrulle med ganska välgjorda krigsscener. Ibland så brast mitt engagemang och intresse lite, men den har ändå gjort sig förtjänt av en svag trea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Attack i luften