Attenberg

Originaltitel: Attenberg
Regissör:Athina Rachel Tsangari
Utgivningsår:2010

Om Attenberg:

Marina är en ung kvinna som lever ensam med sin döende far. Sin kunskap om livet får hon från Sir David Attenboroughs naturfilmer och i snyggt stiliserade vinjetter bidrar en väninna med sexualupplysning och synkroniserad dans.

Titel: Dogtooth

Ariane Labed, Vangelis Mourikis, Evangelia Randou, Giorgos Lanthimos

Athina Rachel Tsangari

Drama

Grekland
Diskussioner om Attenberg  (0 diskussioner)
Kommentarer om Attenberg (31 st)
timbo93 (Anmäl)   28/7 2015
Åh, så vacker hyllning till livet. Om att våga analysera och vara fri.
unketknyte (Anmäl)   13/11 2014
Hmm. Ja... Jo, det här var nog rätt så kasst
Doddedronten (Anmäl)   31/5 2014
Speciell och minnesvärd!
sparriskrigarn (Anmäl)   22/5 2014
Bara extremt dålig och meningslös. Den är inte intressant, rolig, snygg, engagerande, provocerande eller tänkvärd. Totalt innehållslös med slumpmässiga händelser, genomfört på ett väldigt taffligt sätt. Det är som om en talanglös medelmåtta har försökt göra en film i en fri teatergrupp utan någon som helst riktning. Bedrövligt.
KyLLo (Anmäl)   27/9 2013
En feministisk och lätt erotisk film som framför allt är utmärkt filmad och välspelad. Djup i bilderna och ganska lågt tempo gör att den delvis påminner om Roy Andersson. Berättarmässigt långt ifrån Hollywood med långa kast mellan scener, vilket gör att den undviker att hamna i ett fack där det blir långtråkigt och förutsägbart. Trots långa förflyttningar mellan scener så är det otroligt fina övergångar, där även ljudet är njutbart. Handlingen kan tyckas simpel eller svårbegriplig, men det finns budskap och något filosofiskt i filmens dialoger. En välgjord, välspelad och originell film där såväl bilder som dialoger lämnar avtryck. Synd att Athina inte gjort så många filmer, för jag blir sugen på att se mer.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Attenberg