Attentatorn

Originaltitel: Suddenly
Regissör:Lewis Allen
Utgivningsår:1954

Om Attentatorn:

En trio betalda lönnmördare tar över ett hus i en liten stad och planerar att döda presidenten som är på genomresa.

Titel: Skräckens timmar
Originaltitel: The Desperate Hours
Regissör: William Wyler
År: 1955
Genre: Drama, Thriller, Film-Noir
Skräckens timmar
Titel: Mannen som sålde sitt liv
Originaltitel: The Petrified Forest
Regissör: Archie Mayo
År: 1936
Genre: Drama, Kriminalare, Romantik
Mannen som sålde sitt liv
Titel: Blind Alley
Regissör: Terence Young
År: 1967
Genre: Drama, Thriller, Skräck
Nattens ögon

Sterling Hayden, Frank Sinatra, Kim Charney, James Gleason, Nancy Gates, Paul Frees, Christopher Dark, Willis Bouchey, Paul Wexler, James O'Hara, Kem Dibbs

Richard Sale

Drama, Kriminalare, Thriller, Film-Noir

Diskussioner om Attentatorn  (0 diskussioner)
Kommentarer om Attentatorn (10 st)
KyLLo (Anmäl)   18/8 2017
Riktigt bra. Rå för sin tid, innehållsrik och med ett ovisst slut.
goeran (Anmäl)   23/7 2017
Lewis Allens Suddenly från 1954 är en liten trevlig kriminalfilm som lever mycket på Frank Sinatras formidabla insats som lönnmördarnas ledare.
Krille80 (Anmäl)   4/1 2015
Det dröjer till jag har kommit 20 minuter in i filmen innan jag känner något för berättelsen. Det är då Frank Sinatra på allvar stiger in i handlingen i sin sköna bad-guyroll. Genom hela filmen finns det glimtar av hur detta skulle ha kunnat blivit en riktigt bra bra thriller. Det som hindrar detta från att ske är att filmen dels är kort(76 min) och i denna korta speltid skyndas handlingen fram lite väl mycket. Det finns också scener och relationer mellan karaktärer som jag velat se mer av. 3+
Sture Stenhög (Anmäl)   19/8 2013
En underhållande gammal rulle vars främsta styrka ligger i upplägget och en intressant blandning av karaktärer. Man försöker behandla hur krig kan påverka olika människor på olika sätt, och filmen ger både frivilligt och ofrivilligt en viss inblick i efterkrigstidens USA. Något speciellt avancerat lyckas den dock knappast säga, men dessa aspekter ger ändå filmen ett till lager, och fastnar därmed inte i b-films-träsket. Men man blir tvungen att köpa det osannolika i att ett gäng så korkade skurkar skulle få ett så här stort uppdrag, och det är inte helt lätt. Händelseförloppet är iaf fortfarande ganska kul att följa, och det är ändå det viktigaste. Nu ser jag fram emot Uwes remake
Lyndon (Anmäl)   17/9 2010
Stelbent spektakel.