Bakom masken

Originaltitel: Au revoir là-haut
Regissör:Albert Dupontel
Utgivningsår:2017

Om Bakom masken:

I oktober 1918 är första världskrigets fasansfulla skyttegravsstrider snart till ända. Den unge soldaten Edouard har överlevt mot alla odds men med ett deformerat ansikte och inser att han snart måste återgå till det vanliga livet i Paris. Något som han bävar inför eftersom han aldrig mer vill återse sin förmögne far, vars brist på kärlek till sonen har förstört hans liv. Men så får Eduardo en idé och övertalar sin soldatkompis Albert att iscensätta sin egen fejkdöd...

Nahuel Pérez Biscayart, Mélanie Thierry, Niels Arestrup, Albert Dupontel, Émilie Dequenne, Laurent Lafitte, Héloïse Balster, Philippe Uchan, André Marcon, Michel Vuillermoz, Kyan Khojandi, Carole Franck, Gilles Gaston-Dreyfus, Jacques Mateu

Albert Dupontel, Pierre Lemaitre

Drama

See You Up There

Frankrike, Kanada
Diskussioner om Bakom masken  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bakom masken (4 st)
labi (Anmäl)   18:00 17/2
Estetiken påminner om Jeunet eller Caro, eller Scorseses Hugo. Visuellt en film i världsklass. Dock är historien tämligen banal. Och jag stör mig på den lilla ungen.
airohpue (Anmäl)   22/9 2018
Fantastisk!
fridenpaden (Anmäl)   9/9 2018
En okej historia och gedigen bra produktion. Men inget extraordinärt och knappast likt Caros och Jeunets filmer. Ibland blir man förundrad av vad som blir succé och inte.
Jaganatha (Anmäl)   23/4 2018
Detta ser nästan ut att vara en film regisserad av Marc Caro och Jean Pierre Jeunet, samma komiska ton hela filmen igenom. Eftersom allt berättas av en enda person i ett polisförhör, undrar jag om vi inte också ska ifrågasätta sanningshalten i historien. Maskerna och kostymerna från 1910-talet imponerar, men grannlåten bidrar också till helhetsintrycket att detta är någonting påhittat vi ser. Kameraåkningen som följer hunden i början över ett slagfält och ner i en skyttegrav anger tonen för vad som komma skall. Franskt ögongodis, men inte så mycket mer.