Aurora

Originaltitel: Aurora
Regissör:Cristi Puiu
Utgivningsår:2010

Om Aurora:

Ett par diskuterar Rödluvan med dämpade röster eftersom deras dotter ligger och sover i rummet bredvid. Sedan ett ödelandskap i stadens utkanter; vid ett gäng övergivna husvagnar sitter en man tyst och ser på vad som verkar vara hans familj. Samma stad och samma man: han kör i trafiken med två handgjorda slagstift för ett jaktgevär. Mannen är 42 år, och hans namn är Viorel. Störd av obskyra tankar, kör han genom staden mot en destination som för honom själv är okänd.

Titel: Herr Lazarescus död
Originaltitel: Moartea domnului Lăzărescu
Regissör: Cristi Puiu
År: 2005
Genre: Drama, Komedi
Herr Lazarescus död

Clara Voda, Luminita Gheorghiu, Valentin Popescu, Cristi Puiu, Catrinel Dumitrescu, Valeria Seciu, Ileana Puiu, Gelu Colceag, Gheorge Ifrim

Cristi Puiu

Drama

Frankrike, Rumänien, Schweiz, Tyskland
Filmnummer: 81929
Diskussioner om Aurora  (0 diskussioner)
Kommentarer om Aurora (10 st)
V70 (Anmäl)   14/6 2018
Annorlunda, realistiskt och i alla fall en bit utanför min bekvämlighets-zon. Ljudet lyfte filmen och längden sänkte.
origC-J (Anmäl)   1/3 2015
Mästerverk. Konceptet är briljant: en karaktärsstudie av en man som fått nog, och vars psykopatsida långsamt framträder, kombinerat med hyperrealistiskt, okonventionellt berättande och en svart humor som konstant ligger i bakgrunden. Så man skrattar faktiskt, lätt obekvämt. Några scener kunde kapats lite, men det är anteckningar i marginalen. Guldstjärna åt Puiu, som filmskapare och skådis.
carnevil (Anmäl)   24/2 2015
En sällan skådad skrattfest...var detta inte.
jlam (Anmäl)   22/2 2015
En rumänsk Falling down, som borde ha berättats på hälften så lång tid.
goeran (Anmäl)   20/2 2015
Jag gillar hyperrealismen i Cristi Puius Aurora från 2010, som utspelas i ett dystert och glåmigt Bukarest, men jag misstänker att han kunde ha gjort filmen något kortare utan att det hade försvagat det konstnärliga värdet. Cristi Puiu spelar själv huvudrollen som Viorel och det gör han mycket bra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Aurora