Australia

Originaltitel: Australia
Regissör:Baz Luhrmann
Utgivningsår:2008

Om Australia:

Australien i början av andra världskriget: En engelsk aristokratkvinna ärver en ranch i norra Australien. För att rädda djuren tar hon hjälp av en boskapsdrivare; tillsammans driver de boskapen genom landet. Framme i Darwin möts de av japanernas bombningar av staden.

Titel: Water for Elephants
Regissör: Alister Grierson
År: 2006
Genre: Drama, Krig
Kokoda

Nicole Kidman, Hugh Jackman, Brandon Walters (I), David Ngoombujarra, David Gulpilil, Ben Mendelsohn, David Wenham, Bryan Brown, Jack Thompson, Yuen Wah, Ursula Yovich, Lillian Crombie, Jacek Koman, Tony Barry, Essie Davis, Barry Otto, Ray Barrett

Baz Luhrmann, Ronald Harwood, Stuart Beattie, Richard Flanagan

Drama, Romantik, Äventyr, Krig

Australien, USA, Storbritannien

Recension Australia

- sethgecko sätter betyg 4 och skriver:
Jag förstår att Baz Luhrman vill berätta om den skam som han och andra av hans landsmän känner inför behandlingen av urbefolkningen i Australien och det är hedersvärt att han vill berätta, men det känns lite för enkelt gjort, även om filmen är berättad ur en liten aborginerpojkes synvinkel. Det hade behövts mer och mer fördjupat berättande om hur illa aborginerna behandlats av engelsmännen som exploaterade...

Recension av Australia - Läs hela!

Diskussioner om Australia  (0 diskussioner)
Kommentarer om Australia (429 st)
labi (Anmäl)   12:39 16/9
Ett pekoral utan dess like. Kliché staplas på kliché och som lök på laxen en extremt enerverande unge som gapar sig genom filmen. Och då har jag inte ens nämnt de förbannade stråkarna. Snälla bannlys stråkar i film.
Rai (Anmäl)   01:15 1/1
Var så länge sedan jag såg den här filmen, men mins att jag tyckte rätt bra om den...
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
idaho1981 (Anmäl)   5/2 2017
Vilken fruktansvärd sörja. Allt ska in utan att det finns nån riktigt mening till det. En löjlig romans, överdrivet skådespeleri så det skriker om det (speciellt av Kidman), varenda kliché som finns har dom tagit med. Svag tvåa eller en etta, inte helt bestämt mig ännu.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Det här är storslaget, vackert och episkt. Varenda Australienkliché har fått plats i berättelsen. Kanske blir det lite väl mycket. Filmen är nästan 3 timmar lång så risken finns att man nickar till i mellan åt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Australia
Se filmen