Avalon

Originaltitel: Avalon
Regissör:Mamoru Oshii
Utgivningsår:2001

Om Avalon:

En dyster framtidsvision. Filmen handlar om ett illegalt och potentiellt dödligt datorspel, Avalon. En slags strids-simulator som griper tag i fler och fler ungdomar genom sin beroendeframkallande natur. Ash heter en av stjärnspelarna och hon hör ett rykte om att det existerar en mer avancerad nivå av spelet någonstans. Hon lämnar sitt ensamma liv och slår sig samman med en grupp för att söka efter den. Men även om hon hittar porten till nästa nivå, kommer hon någonsin att kunna ta sig tillbaka till verkligheten?

Titel: Gamer
År: 2014
Genre: Action, Thriller, Science Fiction
Film nr.: 119198
Garm Wars: The Last Druid

Malgorzata Foremniak, Wladyslaw Kowalski, Jerzy Gudejko, Dariusz Biskupski, Bartek Swiderski, Katarzyna Bargielowska, Alicja Sapryk

Kazunori Itô

Drama, Animerad, Science Fiction, Fantasy

Gate to Avalon

Japan, Polen
Diskussioner om Avalon  (0 diskussioner)
Kommentarer om Avalon (88 st)
Engravadlax (Anmäl)   3/6 2015
Kurwa...
xpor (Anmäl)   26/7 2013
Den har helt underbara stycken, vackra miljöer och så. Den kunde ha blivit en 4a, kanske, men så bara skiter den ner sig med sitt Avalon och sin misslyckade mysticism och "konstnärliga" cyber-dyrkan för dyrkandets skull.
lucius (Anmäl)   4/10 2012
"Ash" och "Bishop" = robotarna i Alien 1 och 2. Förmodligen en referens. Filmens virtuella design känns rätt föråldrad och jag är inte riktigt med på vad det är som en del kommenterar, skulle vara snyggt foto, men i övrigt är det en okej film.
karlmats (Anmäl)   8/8 2012
Stundtals snygg och stämningsfull, stundtals är det effekter från Paint. Historien har nånting väldigt intressant men formen gör att jag blir lite för uttråkad för att orka bearbeta alla intryck jag får av detta. Tempot är ungefär lika snabbt som John Terry och det polska språket skapar ändå en viss distans till mig som tittare. Sen blir det lite lols över att de är inne i en datorspelsvärld och dialogen följer styltigt därefter. Synd, för jag gillar annars temat kring vad som är verkligt eller ej. Det var nog roligare att läsa alla teorier om vad filmen faktiskt vill säga än att sitta igenom den. Stundtals känns det som att man hämtat (eller lånat ut) inspiration till/från Terrence Malick också, Oshii var nog jävligt nöjd med sig själv under alla flummiga drömska scener i ultrarapid. En stabil 2a.
Rickelin (Anmäl)   25/11 2011
En polsk" Matrix". Visuellt intressant och bitvis riktigt snygg men väldigt tunn och oengagerande story...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Avalon