Avalons dimmor

Originaltitel: The Mists of Avalon
Regissör:Uli Edel
Utgivningsår:2001

Om Avalons dimmor:

Legenden om Kung Arthur och hans riddare runt det runda bordet har förts vidare från generation till generation i nästan tusen år. Avalons dimmor berättar den välkända sagan med en viktig och annorlunda vinkling - kvinnorna bakom tronen står i förgrunden. Vi får följa kvinnorna från barndomen tills dess att deras öden slutligen avgörs i kampen mellan kristendomen och den hedniska kulturen. Vivianne, Sjöns härskarinna, försöker hålla de hedniska myterna om Avalon levande genom Morgaine som blir hennes adept och elev.

Titel: Willow
Originaltitel: Willow
Regissör: Ron Howard
År: 1988
Genre: Komedi, Familjefilm, Action, Äventyr, Fantasy
Willow
Titel: Sagan om de två tornen
Originaltitel: The Lord of the Rings: The Two Towers
Originaltitel: Conan the Barbarian
Regissör: John Milius
År: 1982
Conan – barbaren

Joan Allen, Anjelica Huston, Julianna Margulies, Edward Atterton, Michael Byrne, Hans Matheson, Samantha Mathis, Caroline Goodall, Michael Vartan, Mark Lewis Jones, Clive Russell, Tony Curran, Christopher Fulford, Freddie Highmore, Noah Huntley

Gavin Scott

Drama, Romantik, Fantasy, Mini-serie

Tjeckien, Tyskland, USA
Med i listor: Arthur-sagan, Fantasy
Diskussioner om Avalons dimmor  (0 diskussioner)
Kommentarer om Avalons dimmor (142 st)
Stygga-Vargen (Anmäl)   11/11 2016
Jag har inte läst boken än men jag tycker faktiskt att det här är en väldigt bra och välgjord film med väldigt bra skådespelare.
Hejochhå (Anmäl)   30/12 2014
Favoritbok. Filmatiseringen är en enorm besvikelse.
Krille80 (Anmäl)   8/11 2014
Jag blev mycket positivt överraskad av denna miniserien. När jag hade sett reklamen trodde jag att det var en slätstruken Hallmarkserie i stil med Merlin. Så fel jag hade! Det är en film med äkta känslor och med mänskliga karaktärer. Sen är en massa dimma aldrig fel i fantasysammanhang. 3+
RichardEk (Anmäl)   28/7 2013
Även om jag sympatiserar med idén att omtolka Arthur-legenden så att kvinnorna i berättelsen (därav Merlins perifera roll i denna berättelse) blir mer än ond eller god rekvisita, är John Boormans "Exalibur" bättre som filmupplevelse. Gjord för TV/video/dvd-marknaden berör denna film endast stundtals. Samtidigt åskådliggör filmen (mer än Bradleys bok) att Arthur-legenden (liksom många andra historiska berättelser) i stor utsträckning är som dagens såpoperor, med olycklig kärlek, incest, triangeldrama etc. Även en trekant, filmad med "mjukporrskameralins" finns med.
xhalelife (Anmäl)   21/9 2011
Stilistiskt sett gör den inget särskilt, men den lyckas fånga atmosfären som brukar finnas i denna typ av böcker och adaptera den till den vita duken. Musiken passar som handen i handsken och jag har dessutom faktiskt lyssnat på den även om jag inte ser på filmen. Ganska bra filmtips till den som är intresserad av denna typ av film, men det är inget förstaval att tipsa om denna film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Avalons dimmor