Avdelning 291 - Detroit

Originaltitel: Blue Collar
Regissör:Paul Schrader
Utgivningsår:1978

Om Avdelning 291 - Detroit:

Några bilarbetare upptäcker att det inte bara är deras arbetsgivare som lurar dem på pengar - det gör deras egen fackförening också...

Titel: Dennis
Regissör: Renny Rye
År: 1993
Genre: Drama, Krig
Lipstick on Your Collar

Richard Pryor, Harvey Keitel, Yaphet Kotto, Ed Begley Jr, Lane Smith, Cliff De Young, Harry Bellaver, Lucy Saroyan, Borah Silver, Harry Northup

Paul Schrader, Leonard Schrader

Drama, Kriminalare

Med i listor: Stockholm XVIII
Diskussioner om Avdelning 291 - Detroit  (0 diskussioner)
Kommentarer om Avdelning 291 - Detroit (25 st)
Jaganatha (Anmäl)   24/4 2017
Film från tiden då Paul Schrader kunde skriva intressanta manus och regissera dem nästan i klass med kollegan Martin Scorsese. Det är inte varje dag man ser fackanslutna fabriksarbetare i amerikansk film. Ytterligare ett exempel på att 70-talet var en amerikansk guldålder för filmen. Richard Pryor gör sin dramatiska roll bra, liksom Keitel och Kotto.
ClintanTheKing (Anmäl)   10/1 2014
Bra och annorlunda film med tre färgstarka skådespelare i spetsen.
Tonti (Anmäl)   19/9 2013
Politisk polemik på hög nivå med riktigt engagerande prestationer av de tre huvudrollsinnehavarna och en hel drös med bra Detroitlocations. Det enda jag kan invända mot är väl att Schrader är lite övertydlig med sitt budskap och att det är ett väl maskulint perspektiv. Hoppas fler av S. filmer håller den här klassen.
AddeColciago (Anmäl)   17/6 2013
Inte så mycket fabriksgolv som jag hade hoppats på, men likväl en intressant vinkel på en ganska traditionell berättelse.
Slowdive2 (Anmäl)   24/5 2013
Att en amerikansk film visar fabriksgolvet är ju i sig värt ett utropstecken. I USA finns det ju egentligen inga arbeten annars - utom filmstjärna, bartender, president, militär, polis. Personligen tyckte jag det var tråkigt att även denna film pressar in huvudpersonerna i nån slags kriminalmall. För att inte tala om den genuspolarisering som filmen åstadkommer. Fint soundtrack kan man ju tycka, men det är ju inte det jag sökte i en socialrealistisk historia. Lika lite som jag sökte de häftiga rysareffekterna i en scen på slutet. Och som vanligt är allt en konspiration, som kräver sin man med stake i. I filmen har jag för mig att man får reda på vem som har störst dessutom...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Avdelning 291 - Detroit