Azumi

Originaltitel: Azumi
Regissör:Ryûhei Kitamura
Utgivningsår:2003

Om Azumi:

En samurajkrigare vars son blir dödad på ett slagfält får ett uppdrag av en präst. Han ska bilda en grupp specialtränade lönnmördare, gruppens mål ska vara att döda alla som försöker starta krig i det feodala Japan igen. Samurajkrigaren rekryterar en grupp barn, och tar med sig dem till ett avlägset berg. Där får gruppen växa upp, och utbildas till utmärkta lönnmördare. När barnen uppnår vuxen ålder meddelar deras mästare att det är dags för dem att ge sig ut med honom, ut i omvärlden som de inte vet något om. Deras uppdrag är att döda alla som försöker starta krig, ett svårt uppdrag i en nation som står på gränsen till inbördeskrig....

Titel: Azumi 2: Death or Love
Regissör: Rob Bowman
År: 2005
Genre: Action, Kriminalare, Thriller, Äventyr, Fantasy
Elektra

Aya Ueto, Aya Okamoto, Kenji Kohashi, Kazuki Kitamura, Minoru Matsumoto, Jô Odagiri, Shun Oguri, Yûma Ishigaki, Hiroki Narimiya, Takatoshi Kaneko, Naoto Takenaka, Masato Ibu, Hideo Sakaki, Tak Sakaguchi, Yoshio Harada

Mataichiro Yamamoto, Isao Kiriyama

Drama, Action, Thriller, Äventyr, Fantasy

Japan
Diskussioner om Azumi  (0 diskussioner)
Kommentarer om Azumi (201 st)
Zebulonm (Anmäl)   01:10 16/4
Gillar den skarpt 😊
Tsurugi (Anmäl)   7/2 2016
Det var länge sedan jag såg Azumi sist, och jag tyckte verkligen om den då, och efter att ha sett om den tycker jag fortfarande mycket om den, tillräckligt mycket för att höja från en fyra till en femma. En underbar liten rulle, men med ett stort minus vilket är filmmusiken. Jag skulle verkligen kunna vara utan den där jävla rockgitarrmusiken till en film som utspelar sig under Sengoku-eran tack. Bara denna lilla grej stör något oändligt. Men bortsett från det så är detta för mig en svag femma. Nu är jag redo att se Azumi 2, och hoppas att jag inte har för höga förväntningar.
RichardEk (Anmäl)   19/7 2013
Överraskar i sin överdrift av blod och svärdshugg. Från att ha börjat lite lätt utvecklas filmen till rena orgien i utspillt blod. Den något skämtsamma tonen byts mot en allt mer tragisk ton med budskap om människans oförmåga att undfly ett förutbestämt öde. Excessen gör filmen intressant, på något sätt, även ifall man ganska lätt kan läsa av vad som kommer att hända. Det pastorala landskapet förstärker effektivt stämningen i filmen (precis som i bra västernfilmer) och ett antal djupt störda med färgstarka rollfigurer gör också filmen sevärd.
Yohanetsu (Anmäl)   14/9 2012
Underhållande men på tok för lång.
Hypostas (Anmäl)   23/4 2012
Innehåller allt det som är dåligt med japansk samuraj-fantasyfilm. Uselt skådespeleri och långa snyftscener där det är meningen att man ska känna något för psykopaterna som det handlar om. Azumi som karaktär är väl ganska fräck, även om det är lite tröttsamt att det alltid ska vara små flickor som är så "kawaii", vilket upprepas hundra gånger i filmen. Sedan är filmen förstås alldeles för lång också. Slutstriden är ganska ball och betyget når nästan, men inte riktigt, upp till en tvåa.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Azumi