Babels Hus

Originaltitel: Babels Hus
Regissör:Jonas Cornell
Utgivningsår:1981

Om Babels Hus:

Filmatisering av PC Jersilds samhälls- och sjukvårdskritiska roman. 76-årige Primus Svensson kollapsar ute vid sin kolonilott. Primus förs till Enskede sjukhus - ett gigantiskt betongkomplex - där man konstaterar hjärtinfarkt. Primus Svensson får mycket god medicinsk behandling och vänligt bemötande överallt. Problemet är att han bollas mellan avdelningarna som ett kolli och ingenstans finner han riktig mänsklig kontakt. Storleken och effektiviteten på sjukhuset gör människor till främlingar för varandra.

Titel: Herr Lazarescus död
Regissör: Alan Clarke
År: 1977
Genre: Drama, Kriminalare
Scum

Carl-Gustaf Lindstedt, Ingvar Hirdwall, Maria Hedborg, Lars Lind, Kjell Bergqvist, Ulf Brunnberg, Lissi Alandh, Keve Hjelm, Aino Seppo, Henric Holmberg, Philip Zandén, Sven Lindberg, Stellan Skarsgård, Marie Göranzon, Anita Ekström, Richard Asker

Bengt Ahlfors

Drama, Mini-serie

Sverige
Med i listor: SVT Öppet arkiv
Diskussioner om Babels Hus  (0 diskussioner)
Kommentarer om Babels Hus (14 st)
Nalleman (Anmäl)   28/12 2018
Bra tidsdokument!
emilstjernholm (Anmäl)   11/8 2016
Stämningsfull och stundtals obehaglig sjukhusskildring som säkerligen varit en inspirationskälla för von Triers Riket och dess smått dystopiska skildring av det moderna sjukhuset. Formmässigt också intressant med de ärliga intervjuerna med olika cyniska sjukhusrepresentanter, plus fint foto (många kameraåkningar). Lindstedt och Hirdwall är bra. Storyn om Pirjo och bibliotekarien känns lam dock.
Sture Stenhög (Anmäl)   4/6 2014
Det var längesen jag läste boken, men känslan är att det här är en bra representation av den. Bokens styrka låg i hur Jersild lyckades framställa sjukhuset som en egen liten värld i sig själv, och det tycker jag att den här miniserien lyckas bra med också. Men mest sevärd är den kanske tack vare den kavalkad av kända skådespelare som passerar förbi, de flesta klart angenäma att skåda, störst intryck lämnar Carl-Gustaf Lindstedt i en roll som är lätt att sympatisera med. Samhällssatiren kan dock kännas lite för uppenbar på sina ställen, men den är inte utan poänger, och på det stora hela funkar den, liksom serien som helhet
mammene (Anmäl)   5/5 2013
En kall samhällssatir om 60-70-talets sjukvård som man inte blir upplyft av direkt. Det känns ganska tillrättalagt och styltiigt bitvis, men ibland lyser mänskligheten igenom. Känns inte allt för främmande från dagens sjukvård, verkar inte som man lärt sig av läxan. Mycket roligt att se de gamla kära skådespelarna som här är unga.
Gordyal (Anmäl)   22/3 2013
Det känns som att varenda svensk då aktiv skådis passerar revy (och sånt tycker jag är kul, även om det egentligen är oväsentligt). Jersild är inte särskilt snäll mot vården (och politiken runt omkring) och Cornell/Ahlfors är inte särskilt snälla mot tittarna. Deprimerande på ett icke underhållande sätt, och allt annat än livsbejakande (för nära - för verkligt) och dessutom i ett ganska trögt tempo. Det är bra, det är omskakande, det är sant. Men inte SÅ bra, och då hjälps det liksom inte. (8+/15)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Babels Hus