Vice

Originaltitel: Vice
Regissör:Adam McKay
Utgivningsår:2018

Om Vice:

Historien om den republikanske politikern Dick Cheney och hur hans politik förändrade världen. Under George W. Bush åtta år som president var Cheney en av de mäktigaste vicepresidenterna någonsin.

Christian Bale, Amy Adams, Steve Carell, Sam Rockwell, Alison Pill, Eddie Marsan, Justin Kirk, Lisa Gay Hamilton, Jesse Plemons, Bill Camp, Don McManus, Lily Rabe, Shea Whigham, Stephen Adly Guirgis, Tyler Perry, Josh Latzer, Jeff Bosley

Adam McKay

Drama, Komedi, Biografi

Cheney

Diskussioner om Vice  (0 diskussioner)
Kommentarer om Vice (10 st)
Benisakura (Anmäl)   08:24 12/3
Lättsmält.
dimension7 (Anmäl)   10:03 9/3
Ojämn. Christian Bale gör en otrolig rolltolkning, manuset är bitvis briljant och saker som smink och foto håller högsta klass. Dock är dess propagandistiska, anti-amerikanska Michael Moore-tjat minst lika vulgärt och tröttsamt som de fenomen den söker kritisera.
Ful_fisk (Anmäl)   07:50 4/2
Jodå, det här gick hem, betydligt bättre än The Big Short, dessutom. Bale är suverän som denna otäcka figur, och storyn visar sig minst lika fascinerande som den om Bush själv i Oliver Stones W. Obehaglig historia, men också mycket underhållande. McKay är fortfarande inte riktigt den mästerregissör han nog försöker bli, detta är fortfarande inte superproffsig regi, men han har tamigfan ambition att vara innovativ och påhittig, och den räcker långt. Det ska bli spännande att se vad han hittar på härnäst.
PeterTheW (Anmäl)   22:50 29/1
Det skiner till emellanåt, men blir sällan roligare än att se Bale i en riktigt skön tolkning.
karlmats (Anmäl)   23:25 20/1
Väldigt svårbedömt, McKay gör en repris av The Big Short och slänger in oortodox klippning, bryter mot fjärde väggen, blandar humor med allvar och det är i slutändan svårt att riktigt veta vad det är han vill åstadkomma med detta. Bales förvandling är makalös, om det är det svårt att säga så mycket. Filmen verkar faktacheckad till max för att slippa de oundvikliga stämningarna som annars skulle komma som ett brev på posten. Filmen är också stundtals väldigt underhållande, det är trots allt en dramakomedi som McKay har gjort men jag undrar lite om det ändå var rätt fokus när man vill porträttera en man och en värld som är så pass seriös. Det känns lite som att det är en presentation av en wikipedia-artikel mer än en inblick i en komplex människas världsbild. Varför gjorde Cheney allt detta? Om det får vi väl egentligen inget svar alls och när jag funderar på vilket håll bilan ska falla får väl besvikelsen över det överväga det underhållningsvärde som filmen ändå hade. Det är en film helt i dagens tidsanda, det ska vara lite hippt, lite coolt, inte ifrågasättas så mycket utan bara vara lite härligt. Sam Rockwell är dock just härlig som W, en av mina absoluta favoritskådisar. Det stannar på en stark 2a då likheterna med, och bristerna i jämförelse med, The Big Short blir oundvikliga.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Vice