Bad Words

Originaltitel: Bad Words
Regissör:Jason Bateman
Utgivningsår:2013

Om Bad Words:

Om en grinig 40-åring som genom ett registreringskryphål deltar i en nationell rättstavningstävling för barn.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Noel Clarke
År: 2010
Genre: Kriminalare, Thriller
4.3.2.1

Jason Bateman, Kathryn Hahn, Rohan Chand, Philip Baker Hall, Allison Janney, Ben Falcone, Steve Witting, Beth Grant, Judith Hoag, Patricia Belcher, Anjul Nigam, Bob Stephenson, Michael Patrick McGill, Greg Cromer, Rachael Harris, Connor Kalopsis

Andrew Dodge

Komedi

Diskussioner om Bad Words  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bad Words (34 st)
KyLLo (Anmäl)   17/6 2018
Absurt, dråpligt och tänkvärt, lite som i The Terminal. Den här ifrågasätter dessa (nästan heliga) amerikanska stavningstävlingar med alla oskrivna regler, genom att bryta mot så många som möjligt. Bland annat genom att använda ett grovt och barnsligt språkbruk. Om huvudpersonen hade varit en vanlig ilsken 40-åring som ville förstöra tävlingen och krossa barnhjärtan hade filmen varit dödsdömd, men det framkommer flyktigt att han inte är en vanlig 40-åring, att han inte gör det för att provocera och att det finns en bakgrund till att han är grinig och ställer upp i tävlingen. Det är viktigt att Andrew Dodge har fått med det i handlingen. Så det är ingen renodlad komedi som måste vara rolig hela tiden, utan samtidigt ett drama med allvarliga undertoner. Och jag är nog ganska tacksam att det är Jason Bateman i huvudrollen. Med Adam Sandler i rollen hade jag fått spader direkt.
HerrNenne (Anmäl)   17/8 2016
Det finns något som håller den över ettan, men det är inte mycket alltså. Jag tycker helt enkelt inte de flesta roliga sakerna i den här är roliga, mest plumpa. Och har alltid svårt för osympatiska karaktärer.
Gordyal (Anmäl)   7/11 2015
Intressant på många sätt och vis, men samtidigt bara en bagatell i mängden. Det som är mest fascinerande med denna film är att den är proppad med provokationer vilka även om de är billiga är enormt effektiva. Dessutom förekommer de i relativt sparsam mängd jämfört med andra filmer som ska chockera och provocera mittfåreamerikanen. Lägg sedan till att filmen är överraskande oförutsägbar. Själva storyn går det dock tretton på dussinet av, men filmens lågmälda råhet är en smakfull krydda. Flera skratt, en hel del leenden, men därutöver lite väl lite tuggmotstånd och i längden blir det hela ganska tjatigt. En mycket svag trea kan jag sträcka mig till. (7-/15)
ulpe01 (Anmäl)   6/10 2015
Visst är Bateman rolig och storyn lite spännande, men det betyder tyvärr inte att filmen håller hela vägen. Småtråkig emellanåt och skratten kommer glest.
annihilat0r (Anmäl)   17/8 2015
"Bad Words" är en lika gullig som mystisk indiefilm. En väldigt härlig upplevelse som alla borde få uppleva. Rolig, skön och charmerande. Jason Bateman och Rohan Chand är troligtvis århundradets radarpar.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bad Words