Badjävlar

Originaltitel: Badjävlar
Regissör:Christian Lund
Utgivningsår:1971

Om Badjävlar:

Semestertider på landsbygden. Invaderande sommargäster drabbar samman med ortsbefolkningen, allt utan hämningar. Det tidigare så radikala socialdemokratiska kommunfullmäktigeledamoten har helt tappat sina visioner och accepterar helt att området omvandlas till en turistort för de rika. Trubadurerna Bengt Sändh och Finn Zetterholm kommenterar händelseförloppet med små käcka sånger. Filmen väckte stora rabalder när den hade premiär och uttrycket badjävlar blev ett begrepp med Ernst Günther med avskräckande exempel.

Titel: Kunglig toilette
Originaltitel: Kunglig toilette
Regissör: Lars Molin
År: 1986
Genre: Komedi
Kunglig toilette
Titel: Kirikou och den elaka häxan
Originaltitel: Kirikou et la sorcière
Regissör: Michel Ocelot
År: 1998
Genre: Familjefilm
Kirikou och den elaka häxan
Titel: Ska vi gå hem till dej eller till mej eller var och en till sitt?
Originaltitel: Ska vi gå hem till dej eller till mej eller var och en till sitt?
Regissör: Lasse Hallström
År: 1973
Genre: Komedi
Ska vi gå hem till dej eller till mej eller var och en till sitt?
Titel: Åke och hans värld
Regissör: Aki Kaurismäki
År: 2002
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Mannen utan minne

Tommy Johnson, Ernst Günther, Åke Fridell, Anders Nyström, Britt Örnehed, Oscar Ljung, Brita Billsten, Sven Holmberg, Kim Anderzon, Gösta Bredefeldt, Manne Grünberger, Gun Jönsson, Inga Ålenius

Lars Molin

Komedi

Sverige

Recension Badjävlar

- Kurganen sätter betyg 5 och skriver:
En av de ingredienser som gör filmen så fantastisk är den ständigt närvarande känslan av improvisation. Lars Molins manus och regissörens (Christian Lund) nerv har skapat en film som mer känns dokumentär än fiktiv. Jag har ofta kallat Badjävlar för "Världens bästa film" och jag är alltid snar att hålla med mig själv på den punkten. Dess 120 minuter flyger förbi utan ansträngning. Däremot tror jag...

Recension av Badjävlar - Läs hela!

Med i listor: SVT Öppet arkiv
Diskussioner om Badjävlar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Badjävlar (107 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   21/10 2017
klassiker
oliver_twistor (Anmäl)   3/1 2016
Mycket bra film som tyvärr tappar chansen till femman på grund av att den är så tydligt politisk. Jag har i stort sett överseende med det, med tanke på att filmen är från 70-talet, men jag tycker att det blir lite väl mycket "om du är rik så är du elak".
Gigi1943 (Anmäl)   22/9 2014
Älskar allt som har med Lars Molin att göra. De´t var länge sen jag såg den och minns bara att jag gillade den skarpt, får se vad som händer efter nästa titt.
Claude Strife (Anmäl)   24/7 2014
Intressant historiskt porträtt!
Raimo_1985 (Anmäl)   8/5 2014
Fyran får stå kvar. Andra titten och under filmen så säger till min sambo "Ja, den här gången får den en femma" men efter ett tag storknar jag av att den är så plakatvänster men ger den en fyra ändå för att den är så sabla klockren på alla sätt och vis om det inte vore för det där super-uttalade...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Badjävlar