Bakhåll

Originaltitel: Rukajärven tie
Regissör:Olli Saarela
Utgivningsår:1999

Om Bakhåll:

Det är de första dagarna av fortsättningskriget i ryska Karelen sommaren 1941. Den unga löjtnanten Perkola och hans avdelning får order att förflytta sig till byn Repola i främsta linjen. Hans fästmö, lottan Kaarina Vainikainen, har också kommenderats dit. Perkola ber om att Kaarina ska skickas bort från fronten eftersom byn är så utsatt, och hans förman går med på det. Kaarina åker från fronten med en transport av sårade och Perkola beger sig ut på ett spaningsuppdrag bakom de ryska linjerna.

Titel: Gränsen 1918
Regissör: Åke Lindman
År: 2004
Film nr.: 20444
Framom främsta linjen

Peter Franzén, Irina Björklund, Kari Heiskanen, Taisto Reimaluoto, Kari Väänänen, Tommi Eronen, Pekka Heikkinen, Pekka Huotari, Tero Jartti, Rauno Juvonen, Arttu Kapulainen, Matti Laitinen, Petri Manninen, Kristo Salminen

Olli Saarela, Antti Tuuri

Drama, Krig

Ambush

Finland
Med i listor: Finska frihetskrig
Diskussioner om Bakhåll  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bakhåll (63 st)
Djason (Anmäl)   1/3 2016
Nja filmen fungerar å där. Tyckte den var ganska långtråkig.
Dutch (Anmäl)   14/8 2013
I en och en halv timme så är det fin trädporr man bjuds på och det gillar vi men resterande delen blir lite väl löjlig.
tvamvarg (Anmäl)   4/1 2011
Sjysst krigsfilm. Måttligt bra slutstrid.
Gyllenbock (Anmäl)   7/12 2010
En helt ok film, fast gillade inte kärlekshistorien som störde. Krig är verkligen ett jäkla elände och lidande för alla inblandade.
amam (Anmäl)   7/12 2010
Alldeles för patriotisk för ett högre betyg. Funkar inte speciellt bra i helhet heller plus att kärlekshistorier i krigsfilmer oftast blir ganska tvungna och drar uppmärksamheten bort från det som filmen försöker förmedla.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bakhåll