Bakom spegeln

Originaltitel: Bigger Than Life
Regissör:Nicholas Ray
Utgivningsår:1956

Om Bakom spegeln:

En allvarligt sjuk lärare blir beroende av "mirakelmedicinen" kortison som snart börjar påverka hans mentala hälsa.

Titel: En cyklists död
Genre: Komedi, Stumfilm
Film nr.: 20135
Hard Luck
Titel: Kvinnan i fönstret
Originaltitel: The Woman in the Window
Regissör: Fritz Lang
År: 1944
Genre: Thriller, Film-Noir
Kvinnan i fönstret

James Mason, Barbara Rush, Robert F Simon, Walter Matthau, Roland Winters, Christopher Olsen, Rusty Lane, Kipp Hamilton

Cyril Hume, Richard Maibaum

Drama

Diskussioner om Bakom spegeln  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bakom spegeln (22 st)
Ful_fisk (Anmäl)   1/2 2017
Gillar verkligen Nicholas Rays filmer och den här var inget undantag. James Mason briljerar i huvudrollen och det är schyst att filmen skildrar händelseförloppet i färgstarkt cinemascope istället för det mer förutsägbara för den här typen av story (alltså svarvit noir-stil). Bra film!
Hypostas (Anmäl)   30/6 2016
Lite väl melodramatisk film för att jag ska kunna sätta en trea.
Astrojacob (Anmäl)   15/7 2013
Säkert ruggig att se 1956 men idag känns den rätt tam. Mason som vanligt ett bra psychoporträtt och kul med en ny Walter Matthau i sin blott andra film. Medicinens biverkningar var lärorikt men som film väl styltig och melodramatisk. Stark Trea får räcka, trots Mason. Slutscenen tillrättalagt amerikanskt 50-tal? Blääääh...
The Jack (Anmäl)   5/1 2013
Helvetet bakom den idylliska kärnfamiljens lyckliga fasad är ett fint tema, och kombinerar man det med mental ohälsa och exponeringen av patriarkatet så står det klart att Ray var en modig jävel. Och självfallet väldigt fin användning av CinemaScope. Nära fyran.
Flonk (Anmäl)   3/12 2011
Boken "1001 filmer du måste se.." tycker att detta är Rays överlägset bästa film. Själv tycker jag raka motsatsen då Nakna Nerver, Johnny Guitar och Ung Rebell är betydligt bättre. Dock är Bigger Than Life en bra film i väldigt fina CinemaScope-färger.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bakom spegeln