Balladen om Marie Kröyer

Originaltitel: Marie Krøyer
Regissör:Bille August
Utgivningsår:2012

Om Balladen om Marie Kröyer:

Marie Krøyer lever ett priviligierat liv tillsammans med sin man, den firade danske konstnären P.S. Krøyer. Han är mer framgångsrik än någonsin och hon är en av Danmarks mest omtalade kvinnor. Men under ytan är livet och deras äktenskap allt annat än lyckligt.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: Godheten
Regissör: Stefan Jarl
År: 2013
Godheten

Birgitte Hjort Sørensen, Søren Sætter-Lassen, Sverrir Gudnason, Lene Maria Christensen, Tommy Kenter, Nanna Buhl Andresen

Peter Asmussen

Drama, Biografi

The Passion of Marie

Danmark

Recension Balladen om Marie Kröyer

- Tim Buckley sätter betyg 3 och skriver:
Det är en i slutändan sorgsen och varm ballad som filmtiteln håller fram ur ljuset som strålar ur den vita dukens alltjämt föränderliga budskap under denna kyliga Oktober-eftermiddag som filmen ses. En ballad berättandes historien om en tid som sedan mer än 100 år vid detta lag har flytt tiden långt förbi. En historia om det alltjämt levande känsloämnet kärlek. Filmen och dess regissör Bille August...

Recension av Balladen om Marie Kröyer - Läs hela!

Diskussioner om Balladen om Marie Kröyer  (0 diskussioner)
Kommentarer om Balladen om Marie Kröyer (24 st)
RustyFilm (Anmäl)   28/12 2016
Historien är inspirerad av Anastassia Arnolds biografi om Marie Krøyer (tidigt 1900 tal). Det är ett konstnärsdrama där celebriteter som danske Skagenmålaren Søren Krøyer och svenske tonsättaren Hugo Alfe’n ingår. Men huvudrollen har Sørens fru Marie (Birgitte Hjort Sørensen) Trots ett mycket vackert Skagen i bakgrunden (bra foto) och trots tidvis teatral dramatik så har jag lite svårt att hålla koncentrationen, så det är nog lite segt.
bubblo (Anmäl)   26/1 2015
Sverrir Gudnason är verkligen usel och sänker filmen. Jag förstår verkligeen inte varför han får fortsätta göra film efter film. Ser inte folk hur dålig han är? Det känns helt surrealistiskt. Jag förstår inte detta.
Anastacia79 (Anmäl)   17/7 2014
Underbar film. Så starka personligheter. Önskar att filmen hade fortsatt ända till Maries död, så mycket mer hon var med om efter filmens slut. Vill bara se mer!!
Jennyshima (Anmäl)   3/2 2014
Njae, filmen känns väldigt platt och förutsägbar. Som alltid när det handlar om personer som har existerat finns det ett behov av övertydlighet när det gäller att förklara för den som tittar vilka skådespelarna ska gestalta. Det är dock vackra miljöer och kläder men jag hade hade förväntat mig något mer.
Gigi1943 (Anmäl)   11/11 2013
Vad synd att Gudnason var så illa gjord, det är första gången jag reagerar på en svensk i en utländsk film, men han lät supertöntig när jan pratade svenska ...! Hade varit bättre med en dansk som pratat "svenska". Annars var väl filmen helt ok.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Balladen om Marie Kröyer