Ballet mécanique

Originaltitel: Ballet mécanique
Regissör:Fernand Léger, Dudley Murphy
Utgivningsår:1924

Om Ballet mécanique:

En tidig experimentell film - en symfoni av rytmer, former och rörelser, kameratrick och optiska illusioner. Regisserad och producerad av konstnären Léger, och filmad av Dudley Murphy (ibland anges även Man Ray).

Titel: Vormittagsspuk
Originaltitel: Herz aus Glas
Regissör: Werner Herzog
År: 1976
Hjärta av glas
Titel: Ett år med tretton månar
Originaltitel: In einem Jahr mit 13 Monden
Regissör: Rainer Werner Fassbinder
År: 1978
Ett år med tretton månar
Titel: Gösta Berlings saga
Gösta Berlings saga

Kiki of Montparnasse

Fernand Léger

Kortfilm

Charlotte présente le ballet mécanique

Frankrike
Med i listor: 20-tal Top 50
Diskussioner om Ballet mécanique  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ballet mécanique (31 st)
Andreas123 (Anmäl)   21/1 2016
Intressant som en reflektion på intelligentians och borgerlighetens rädsla inför teknik och industrialisering, samt den alienation den skapar. Den gungande kvinnan, som blir som en lugn oas, skapar en kontrast till den osammanhängande tekniken. På sätt och vis är ger den uttryck för en tendens att sträva bakåt: det är den vackra naturen, där man känner sig lugn och där människan får utlopp för sin mänsklighet som är eftersträvansvärd. Storindustri och annat skjuter bara bort människan från sin mänsklighet, tills dess att människan själv blir en maskin som upprepar sig själv och förlorar sin själ.
kakbakarn (Anmäl)   1/11 2015
Mja, jag gillar ju verkligen Léger som målarkonstnär, och det finns en del minnesvärt i den här filmen, men ska det vara 20-talsexperimentella, dadaistiska filmer så föredrar jag nog ändå Man Rays egna rullar (han var med på ett litet hörn i denna). För att inte tala om René Clairs "Entr'acte".
Tsurugi (Anmäl)   31/5 2015
Nä, det här faller mig inte precis i smaken, jag är generös när jag ger en tvåa.
Engravadlax (Anmäl)   30/12 2012
Ge er.