Bambi

Originaltitel: Bambi
Regissör:David Hand
Utgivningsår:1942

Om Bambi:

Den unge hjortkalven Bambi ska en dag bli Skogens furste. Men vägen dit är lång. Det är mycket han måste lära och mycket han måste förstå. Till sin hjälp har Bambi sina vänner Stampe, Uggla och den blyga skunken Blomma, men också sin ståtlige far. Han är den ende som kan rädda honom från farorna som lurar i skogen.
Baserad på romanen "Bambi. Eine Lebensgeschichte aus dem Walde" av Felix Salten från år 1923.
Se filmen på Viaplay

Originaltitel: The Gruffalo
Regissör: Max Lang, Jakob Schuh
År: 2009
Gruffalon

Hardie Albright (röst), Will Wright (röst), Sam Edwards (röst), Ann Gillis (röst), Sterling Holloway (röst), Paula Winslowe (röst), Peter Behn (röst), Stan Alexander (röst), Cammie King Conlon (röst), Donnie Dunagan (röst), Fred Shields (röst)

Perce Pearce, Felix Salten, Larry Morey

Drama, Animerad, Familjefilm

Recension Bambi

- m86 sätter betyg 5 och skriver:
Jag vet att jag har recenserat en massa animationsfilmer, och det tänker jag fortsätta med! Den här gången har jag valt fram Disneys 4:e (eller 5:e) tecknade klassiker: Bambi från 1942. Efter att vi fått se Snövit och 7 dvärgar, en docka som blir till liv, en elefant med stora öron och symoni-musik till tecknad konstverk så blev Disneys nästa projekt att föra oss in i naturens rike, från djurens perspektiv...

Recension av Bambi - Läs hela!

Med i listor: 40-tal Top 50, Animerad Top 50, Disney-klassiker
Diskussioner om Bambi  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bambi (280 st)
ernils_l (Anmäl)   22:21 27/1
Helt ruskigt snyggt tecknad är den. Storyn däremot är ickeexisterande, men det är ju å andra sidan inte så ovanligt i se tidiga Disneyfilmerna... Episodisk men vacker, helt enkelt.
vonadel (Anmäl)   2/1 2018
Så var det dags för en Disney-film. Svårt med dessa tidiga verk. Finns så mycket nostalgi och charm i dem. Samtidigt är det ju inget som riktigt hade funkat idag. Tycker ändå detta är en av de bättre av de tidigare filmerna. Lite intressant att människan gestaltas som den onda. 6/10
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
Rai (Anmäl)   9/10 2017
Ingen favorit precis....
Sture Stenhög (Anmäl)   28/4 2017
Det här var iaf den bästa filmen jag har sett från Disneys tidiga era, även om det inte säger så mycket. Lite känns den som en prototyp för kommande djurbaserade Disney-filmer, skelettet finns här, men inte speciellt mycket kött på benen. I all sin enkelhet är den dock ändå en småtrevlig skildring av livets gång. Den kan också mycket väl vara filmhistoriens mest spoilade film, men visst är den scenen lite hjärtskärande fast man vet att den kommer. Stampe å andra sidan är ganska störig, han hade nog förtjänat ett värre öde. Stark tvåa
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bambi