Bamboozled

Originaltitel: Bamboozled
Regissör:Spike Lee
Utgivningsår:2000

Om Bamboozled:

Pierre Delacroix är den enda svarta anställda på ett tv-bolag som kämpar med att få folk att titta på deras program. Pierre, som hoppas på att han ska få sparken, lämnar ett absurt förslag på en tv-serie till sin chef men hans plan går inte som han tänkt sig. Programmet gör succé trots sin stereotypiska och rasistiska underton men framgången har ett pris för alla inblandade.

Titel: Why We Laugh: Black Comedians on Black Comedy
Regissör: Spike Lee
År: 1994
Genre: Drama, Komedi
Crooklyn
Titel: Allt du skulle vilja veta om sex men varit för skraj för att fråga
Originaltitel: Everything You Always Wanted to Know About Sex But Were Afraid to Ask
Regissör: Woody Allen
År: 1972
Genre: Komedi
Allt du skulle vilja veta om sex men varit för skraj för att fråga

Damon Wayans, Savion Glover, Jada Pinkett Smith, Tommy Davidson, Michael Rapaport, Thomas Jefferson Byrd, Mos Def, Gillian Iliana Waters, Sarah Jones (I)

Spike Lee

Drama, Komedi

Diskussioner om Bamboozled  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bamboozled (45 st)
Jaganatha (Anmäl)   17/5 2018
Michael Rapaports karaktär ska visst vara delvis baserad på Quentin Tarantino, enligt Spike Lee själv i boken Down and Dirty Pictures av Peter Biskind. Kul film med angeläget budskap!
Raimo_1985 (Anmäl)   18/4 2018
En av Spike Lees roligaste, bästa och mest kontroversiella filmer! Alla som klagar på kvalitén och att den är fult gjord - jag är bombsäker på att det är meningen att filmen ska se jävligt ful ut, det är en ful parodi och satirfilm om tv-industrin. Dvd:n jag såg var i fullscreen och till och med undertexten hamnade utanför.
AlbinWesley (Anmäl)   10/4 2014
Stark och övertydlig. Övertydlig är inget fel, även om många skulle hävda det. Det är poängen här liksom. Extrema överdrifter för att belysa det oerhört hemska i verkligheten. Emellertid en smula underutvecklad dramaturgiskt. Undrar även varför det bara är gamla gamla filmer i avslutande montaget, dessa karikatyrer lever ju än i allra högsta grad.
Sznax (Anmäl)   29/11 2013
Vidrigt foto i dödstråkig film som överhuvudtaget inte kan räddas av sitt budskap och politiska innehåll. Betyg 2.6
Tonti (Anmäl)   25/11 2013
Håller hyfsat en stund men Spike är tyvärr en riktigt klumpig regissör och gör dessutom efterhand om en halvt bitande satir till något slags moraliskt drama som totalt havererar och nästan motiverar lägsta betyget. Inte ointressant men kass.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bamboozled