Betyg idag: 2 163 Besökare idag: 5 927

Originaltitel: Bananas!*
Regissör:Fredrik Gertten
Utgivningsår:2009

Om Bananas!*:

På uppdrag av tolv arbetare i Nicaragua drabbar den amerikanske advokaten Juan Dominguez samman med Dole Food Company i en historisk rättegång. Dole anklagas för att ha orsakat sterilitet genom att använda ett förbjudet bekämpningsmedel. Kan Juan Dominguez vinna eller kommer jätten undan?

Titel: Big Boys Gone Bananas

Dokumentär

Sverige

Recension Bananas!*

- frienatic sätter betyg 3 och skriver:
Man kan ana vissa tveksamheter, även om han själv och filmen gör sitt bästa för att visa hans goda sidor, i både hans person och arbetspraxis. Detta kombinerat med filmens totala avsaknad av försök till balans i argumentationen gör att retoriken ibland blir ihålig, om än inte utan relevans. Sammanfattningsvis så är filmen vare sig ett mästerverk eller ett plattfall utan snarare en sådan där dokumentär...

Recension av Bananas!* - Läs hela!

Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2009
Diskussioner om Bananas!*  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bananas!* (78 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   20:18 22/10
Viktig dokumentär
AlbinWesley (Anmäl)   2/6 2014
Finner det intressant att så många verkar tycka att filmen är objektiv, inte väljer sida och så vidare, medan jag själv finner den tydligt ställningstagande. Dock inget fel med det, bra som hade rätt stor inverkan när den kom, vilket talar om dess vikt.
Rehn108 (Anmäl)   26/11 2013
Kanske att jag höjer den här till en fyra, men just nu känns det här riktigt. Vad advokaterna gör är värt en femma, men dokumentären i sig känns som en stark trea. Den är intressant och lite gripande. Jag kommer definitivt se uppföljaren. Dokumentärer som visar på korruption eller, som i det här fallet, hur ett vidrigt beteende försvaras av en enorm arsenal svindyra advokater, uppskattar jag.
pungsnigel (Anmäl)   16/11 2013
Gillar att den inte är vinklad och att man får se helheten ur alla synvinklar.
Mikka (Anmäl)   5/4 2013
Det är inte den bästa dokumentären, även om ämnet är intressant och viktigt. 3-