Banketten

Originaltitel: Banketten
Regissör:Hasse Ekman
Utgivningsår:1948

Om Banketten:

Bankirfamiljen Cotten förbereder en magnifik 60-årsbankett till faderns ära. Men allt står inte rätt till i familjen. Yngste sonen hyser starka kommunistiska sympatier och är redo att avsäga sig familjearvet; storebror är en kall cyniker vars enda nöje är att strö dödligt sårande kvickheter i öppna sår och deras syster Vica lever mitt i ett nervkrig där hennes man dompterar henne med raffinerade förödmjukelser och sexuellt våld.

Titel: Älskande par
Originaltitel: Hanussen
Regissör: István Szabó
År: 1988
Hanussen

Ernst Eklund, Eva Henning, Sven Lindberg, Hasse Ekman, Sture Lagerwall, Elsa Carlsson, Birger Malmsten, Hilda Borgström, Jan Molander, Barbro Flodquist, Eva Wikman

Marika Stiernstedt, Hasse Ekman

Drama

Sverige
Diskussioner om Banketten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Banketten (33 st)
Raimo_1985 (Anmäl)   24/5 2017
Bra som fan men också sorgligt och lite deprimerande.
emilstjernholm (Anmäl)   7/4 2017
Inledningen är konventionell men sedan tar den sig. Tät och laddad historia där samspelet mellan Ekman och Henning sticker ut, det håller toppklass. Medicinstudenten kändes lite som ett mähä.
KyLLo (Anmäl)   17/9 2016
Först är den trist och gammalmodig. Men den blir riktigt rafflande och även om det är långt ifrån någon hjärtvärmande historia är det intressant hur ett litet sammanträffande kan få enorma konsekvenser.
Dele (Anmäl)   14/3 2015
Elegant berättad historia med klassiska motsättningar som grund. Det bjuds både på härligt laddade situationer, starka känslor och vassa dialoger. Högst njutningsbart!
bubblo (Anmäl)   18/1 2015
Rätt skarp för sin tid ändå, även om den kanske inte går att ta helt på allvar gällande personporträtt osv, men underhållande! Lite av två filmer samsas i en - Den ena filmen med Eva Henning och Hasse Ekman som kvinna och man i sadistiskt förgiftat förhållande - rätt hemskt - och den om familjen, den delen har mer av farsartade inslag och lustiga oneliners.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Banketten