Bara prata lite

Originaltitel: Bara prata lite
Regissör:Lukas Moodysson
Utgivningsår:1997

Om Bara prata lite:

Birger är en medelålders man, som i alla bemärkelser lever totalt ensam. Han har tidigare arbetat på Volvo och uppsöker varje dag sin gamla arbetsplats för att få se och vara tillsammans med människor. Hemma slår han planlöst i telefonkatalogen och ringer upp helt främmande personer i hopp om att få kontakt. Han har inte haft besök på åtta år då det plötsligt ringer på hans dörr. Utanför står en ung kvinna från Hare Krishna som vill prata och intressera honom för rörelsen.

Titel: Lars and the Real Girl
Originaltitel: Lars and the Real Girl
Regissör: Craig Gillespie
År: 2007
Genre: Drama, Komedi
Lars and the Real Girl
Titel: A Wonderful Love
Originaltitel: Quand on est amoureux c'est merveilleux
Regissör: Fabrice Du Welz
Originaltitel: Gitmo
Regissör: Erik Gandini
År: 2005
Gitmo

Sten Ljunggren, Cecilia Frode, Erich Hörtnagl, Sara Ragnarsson, Graizyna Göransson, Stig Gustavsson, Ahmet Berisha

Lukas Moodysson

Drama, Kortfilm

Sverige

Recension Bara prata lite

- connya sätter betyg 3 och skriver:
Lukas Modysson (Fucking Åmål, tillsammans, Lilja 4 - ever) var 1997 inte den nationalkändis han kom att bli året därpå. Han hade släppt ett par diktsamlingar och hade gjort sig ett namn i underground - världen men några första sidor på aftonbladet var det inte tal om. "Bara prata lite" var Modyssons "testfilm" inför den filmen som ett år senare skulle ge honom guldbagge, fem i betyg i nästan alla kvällstidningar...

Recension av Bara prata lite - Läs hela!

Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2001
Diskussioner om Bara prata lite  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bara prata lite (65 st)
Darn (Anmäl)   8/3 2015
Kul idé, men en lite för glappig och kluven. På pappret, bra, men det lyckades inte lyfta på bild bara. Det kändes lite som en imitation av det Roy Andersson brukar göra mycket bättre. Godkänd.
lekke (Anmäl)   17/11 2014
Ensamheten - ett ständigt återkommande tema hos Moodysson. Här med maximal tragik i Sten Ljunggrens gestaltning.
timbo93 (Anmäl)   15/1 2014
Sveriges bästa kortfilm någonsin med en av Sveriges bästa skådespelare någonsin!
Kortfilm (Anmäl)   9/2 2013
Jag tycker om Lukas Moodyssons regi. Sten Ljunggren är som väntat övertygande i huvudrollen. Kul också att se Cecilia Frode som kvinnan från Hare Krishna. Hon ser så ung ut här med sitt osminkade ansikte och sin Fjällräven-ryggsäck. Jag satt mest och småskrattade åt det fysiska, trots att det är en väldigt tragisk historia. Lite väl tragisk kan jag tycka. Stark trea.
4fia (Anmäl)   27/12 2012
ensamheten